Манифест! Сколько в этом слове смелости и свободы. Оно звучит как вызов серой обыденности школьной жизни, как призыв к решительным действиям по изменению пространства образования.
Манифест принятый 17 июля 2011 г. - это не просто программный документ, в котором нашли свое отражение основные понятия и категории гуманной педагогики, это новое видение педагогического пространства и осознание существования внутреннего духовного мира как основы человеческого бытия. Манифест гуманной педагогики дает нам ориентиры духовного гуманизма, призывает к высоким личным свершениям.
Первые Киевские Педагогические Чтения проводились с целью подготовки к Всеукраинским и Международным педагогическим чтениям, были посвящены постижению Манифеста гуманной педагогики. Организаторами педагогическом Чтений выступили Институт психологии им. Г.С.Костюка АПН Украины, Главное управление образования и науки Киевской горгосадминистрации, Главное управление образования и науки Киевской облгосадминистрации, Всеукраинская культурно-образовательная ассоциация гуманной педагогики, Киевский городской центр и Киевский областной центр гуманной педагогики.
В работе педагогических Чтений приняли участие учителя, сотрудники органов образования, методических кабинетов, психологи, студенты Киева и Киевской области.
Учасники читань подумки послали світлі, теплі, добрі слова співчуття Шалві Олександровичу, а пам'ять Валерії Гівіївни вшанували хвилиною мовчання.
Також хвилиною мовчання вшанували пам'ять Гурбич Людмили Михайлівни, вчителя початкових класів Канівської загальноосвітньої школи № 1, вчителя-гуманіста, правдолюба, постійного учасника педагогічних читань, яка пішла з життя у розквіті сил.
Тема заходу була обрана невипадково, адже прихильники гуманної педагогіки з Росії, Грузії, України та країн Балтії проголосили 17 липня 2011року «Маніфест гуманної педагогіки», який покликаний стимулювати вчителів до активних дій по впровадженню гуманної педагогіки у школах не тільки країн учасників, а й по всьому світу.
Занепад цінностей у сучасному суспільстві, дефіцит духовності зумовлюють напружений пошук гуманізації життя, осмислення цінностей сучасності і майбутнього. Педагогічна громада вже давно почала невпинно вказувати на глибоку кризу в освіті, яка базується на авторитарній системі виховання і сумнівних стандартах навчальних досягнень, які своїм надзвичайним об’ємом і практичною недоцільністю витісняють час, який міг би бути наповнений розвитком духовності.
Обласні педагогічні читання були спрямовані на осмислення особливостей гуманної педагогіки, яка має виховувати духовність із збереженням світської направленості, благородства, великодушності та пошук шляхів подолання авторитаризму в освіті.
Читання проходили в атмосфері поваги, толерантності, світлої аури. Учасники зібрання представляли всі напрямки освіти, починаючи з дошкільного виховання і закінчуючи післядипломною освітою вчителів.
Пріоритетними темами виступів було обрано виховання в дитині загальнолюдських цінностей на засадах добра, гуманізму. Учасниками зібрання неодноразово підкреслювалося необхідність тісної взаємодії адміністрації закладу, вчителів та батьків щодо облагородження середовища навколо дитини, забезпечення умов для її всебічного гармонійного розвитку.
З трибуни звучали аксіоми класиків, педагогів-гуманстів: К.Д.Ушинського, Януша Корчака, В.О.Сухомлинського, Ш.О.Амонашвілі, О.А Захаренка та ін..
Учасники педчитань зробили висновок, що «Маніфест гуманної педагогіки» є дороговказом для освітян у формуванні духовної свідомої особистості. Для оновлення освітнього простору на основі ідей гуманної педагогіки вчителям доведеться перебороти перешкоди як у зовнішньому, так і у внутрішньому світі, переосмислити повністю своє світосприйняття, подолати стереотипи, перемогти в собі страх змін, спрямувати свою творчу енергію на:
-
духовне життя;
-
шляхетність і великодушність;
-
відповідальність за свої думки і слова;
-
закон причини і наслідків;
-
закон Любові;
-
закон духовної спільноти;
-
самовдосконалення.