Українська (UKR)Російська (RUS)

Восьмі Всеукраїнські Читання з гуманної педагогіки в стінах НПУ ім. М.П.Драгоманова

                                                                                                                                                                                                                              ale2 листопада, вихідний суботній день…. У головному корпусі Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова особливо напружено вирує життя. Цей славетний заклад щодня працює в своєму насиченому ритмі. Вхідні двері ледве витримують потоки студентів, викладачів, відвідувачів Університету. Але в цей день ритм набуває особливого напруження.

Заходимо в актову залу і не можемо ступити і кроку далі – вираз «переповнений зал» не відповідає дійсності. З надією піднімаємось на балкон – те саме – люди стоять в проходах, тиснуться один до одного.

Що відбувається? Звертаємо увагу на афішу – прекрасний образ Учителя з дітьми (скульптура О.Леонова). Читаємо зміст – 8-мі Всеукраїнські читання з гуманної педагогіки на тему «Учитель».

Починаємо розуміти: в стінах славетного Університету працює Шалва Олександрович Амонашвілі. Всесвітньо відомий педагог, засновник руху гуманної педагогіки, ініціатор і керівник небувалого за своїм масштабом міжнародного громадського об’єднання педагогів та вчителів і почесний професор Університету. Останні роки йому в цьому допомагає син - Паата Шалвович, керівник дитячого центру «Басті-Бубу».

 От і сьогодні Всеукраїнська культурно-освітня асоціація гуманної педагогіки, яка входить до Міжнародного руху гуманної педагогіки, зібрала вчителів зі всієї України, а також Латвії, Росії, Білорусії, Казахстану.

650 учасників протягом 2 днів напружено і натхненно працювали.

 «Учитель» - лаконічність теми Читань когось надихає , а когось інтригує. Потрібно тільки розуміти, що вона не випадкова. І навіть не тому, що відповідає виклику сьогодення. Тема Читань є сходинкою на шляху педагогічної зростання, спрямованого видатним педагогом-новатором. Можна навіть назвати цю сходинку черговим класом у школі, в якій навчаються самі учителя. Адже цим Читанням передували:

-          «Гуманна педагогіка і духовність освітніх просторів».

-          «Посмішко моя, де ти?»

-          «Чому не прожити нам життя героями духу?»

-          «Без Серця що зрозуміємо?»

-          «Поспішайте, діти, будемо вчитися літати!»

-          «Істина Школи».

-          «У Чаші Дитини сяє зародок зерна Культури».

-          «Справжнє виховання Дитини – у вихованні самих себе».

-          «Щоб дарувати Дитині іскорку знань, учителю треба увібрати море Світла».

-          «Як любити дітей».

-          «Учителю, надихни мене на творчість!»

-          «Маніфест гуманної педагогіки – сходження у майбутнє».

 Це теми Міжнародних Читань, які проходили у Москві, а у 2014 році відбуватимуться у Тбілісі під патронатом Президента Грузіїі та Католікоса-Патріарха Грузії Ілії ІІ.

 Формат Читань, як і все, що пов’язано з іменем Амонашвілі, нетрадиційний та творчий. Творчі лабораторії, в роботу яких активно включалися самі учасники Читань, майстер-класи найяскравіших представників гуманної педагогіки.

А відкривав наші Читання свої виступом перший проректор Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова, академік Української академії політичних наук, професор, доктор філософських наук Володимир Павлович Бех.

 Володимир Павлович, у властивій йому широті погляду, окреслив найгостріші проблеми сучасної освіти та шляхи їх вирішення. Відзначив провідну роль НПУ ім. М.П.Драгоманова у процесі формування нової європейської освітньої парадигми. Відзначив важливе місце ідей гуманної педагогіки у цьому процесі. Адже недарма Педагогічна Конституція Європи та Маніфест гуманної педагогіки творилися одночасно і перегукуються у багатьох принципових положеннях.

 З привітаннями до учасників Читань також виступили:

dsc09126

 Станіслав Леонидович Крук, президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки;

 

 Катерина Валеріївна Таранік-Ткачук, начальник відділу експериментальної педагогіки та управління освіти Міністерства освіти та науки України;

 

 Вікторія Юріївна Челомбітько, перший заступник директора Департамену освіти і науки Київської міської держадміністрації;

 

Жарас Сісенгалієвич Шунаев, генеральний директор Національного науково-практичного, освітнього та оздоровчого центру «Бобек» (м.Алмати, Казахстан)

 

 Паата Шалвович Амонашвілі, президент Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки (м.Тбілісі, Грузія);

Ірина Іванівна Зайцева, керівник Татарстанського відділення Загальноросійського Центру Гуманної Педагогіки".

 

З привітанням та доповіддю «Учитель Культури» виступив Анатолій Андрійович Лебеденко, заступник керівника  Об'єднаного Наукового Центру проблем космічного мислення Міжнародного Центру Реріхів (м. Москва, Росія).

А потім Шалва Олександрович Амонашвілі провів свій майстер-клас. Керуючись думками видатних класів педагогіки, - К.Ушинського, В.Сухомлинського, Песталоцци та ін.., Шалва Олександрович підкреслював головну думку – вчитель є вчителем, якщо він не перестає бути учнем. Сутність навчання полягаю не в трансляції масивів інформації та навичок від учителя до учня, а у розвитку мислення, творчості і тієї ж здатності до навчання. Навчити учня навчатися, хоч яким би труїзмом це не виглядало, може лише учитель, яким сам знаходиться в живому процесі навчання, розвитку, вдосконалення.

       

Далі одночасно в семи аудиторіях відбулися Майстер-класи П. Ш. Амонашвілі («Здійснення ідей Гуманної Педагогіки у дошкільному дитячому закладі»); І. Стульпінене («Уроки Життя на уроках фізики»); В. Ф. Бак («Урок біології – акумулятор життя учнів»); Алєксєєвої О. М. («Урок як сходинка в духовному розвитку вчителя й учня»); О. І. Омельченко («Учитель – творець Краси»); Н. Г. Патериги («Поезія вчительської праці»); Л. Г.Теслицької, В. Я. Павленко («Етапи професійного зростання вчителя: труднощі та їх подолання. Самозбереження та самовідновлення професійного потенціалу»).

        

В рубриці «Антологія гуманної педагогіки» Л. М. Кірдіщева, директор Вищого комунального навчального закладу Сумської обласної Ради «Лебединське педагогічне училище імені А.С. Макаренка», представила доповідь а тему «А. С. Макаренко – великий учитель-гуманіст», з доповненням виступила Л. Г. Толстікова, учитель-методист Дніпропетровської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №63 Дніпропетровської міської ради, член Дніпропетровського центру гуманної педагогіки «Використання спадщини А.С.Макаренка у сучасному освітньому процесі «Учитель про учителя».

       

В. Ф. Бак, учитель-методист, учитель біології НВК № 11 імені Артема м. Артемівська Донецької області, Лицар Гуманної Педагогіки виступила з доповіддю «Урок, як форма роботи вчителя над собою».

Другий день роботи Читань розпочався виступом почесних гостей з Казахстану та Литви.

Гості з Казахстану, представники ННПООЦ «Бобек» представили структурно-змістовний і методичний аспекти предмета «Самопізнання», котрий за ініциативою дружини президента С.А. Назарбаєвої введений в шкільну програму.

«Щоб відповісти на одвічні питання буття, потрібно відродити загальнолюдські цінності, повернутися до своїх власних витоків. Треба відродити етику життя замість тих умовностей «цивілізованого етикету», якими так довго обходилися ми, безпам'ятні діти ХХ століття» - пише С.А. Назарбаєва у своїй книзі «Етика життя» .

Почесний гість з Литви Ірена Стульпінене виступила з доповіддю «Я - учень, який прагне до Вчителя».

 

Також в форматі Читань працювали творчі майстерні, де кожен учасник міг виявити свій творчий потенціал, доповнити спільну Чашу мудрості та досвіду:

1. «Духовне життя вчителя». Керівники: С. Л. Крук, Л. М. Кірдіщева, В. К. Гаврилькевич.

2. «Самовдосконалення вчителя. Як перемогти себе?» Керівники: З. І. Хоменко, І. О. Ерметов.

3. «Закон причин і наслідків у житті вчителя». Керівники: В. А. Кучеровський, І. Є. Яворська, І.О.Біла

4. «Учитель і учень у просторі гуманного уроку». Керівники: С. О. Хоміч, О. М. Брусенцова.

5. «Учень – учитель – батьки». Керівники: Т. Л. Надточій, І. В. Дмитрієва, Л. Г. Толстікова.

6. «Симфонія педагогічного колективу». Керівники: С. А. Гаряча, А. Д. Філіппова, П. Г. Копосов.

7. «Молодий учитель». Керівники: Д. А. Монастирський, В. В. Коломієць.

Читання пройшли на високому творчому піднесенні всіх учасників, залишили незабутні враження. Учасники Читань висловлювали подяку організаторам Читань і розійшлися з відчуттям духовної єдності, бажанням впроваджувати ідеї гуманної педагогіки в освітній процес, змінювати на краще себе й світ.