Українська (UKR)

Підсумки Сьомих Всеукраїнських Читань з гуманної педагогіки в Києві «Маніфест гуманної педагогіки - сходження в майбутнє»

andr                                                                                                                                                               Сьомі Всеукраїнські Педагогічні Читання «Маніфест гуманної педагогіки - сходження в майбутнє» пройшли на високому творчому підйомі всіх учасників, залишили незабутні враження. Учасники Читань розійшлися з бажанням впроваджувати ідеї гуманної педагогіки в освітній процес.Завершилися Сьомі Всеукраїнські читання з гуманної педагогіки «Маніфест гуманної педагогіки - сходження в майбутнє», які проходили під патронатом Національної комісії України у справах ЮНЕСКО 17-18 листопада 2012 року в Національному педагогічному університеті ім. М.П.Драгоманова (м. Київ, вул. Пирогова, 9).

Організатори Читань: Головне управління освіти і науки Київської міської держадміністрації; Головне управління освіти і науки Київської обласної держадміністрації; Національний педагогічний університет ім.М.П.Драгоманова; Інститут психології ім.Г.С.Костюка НАПН України, Хмельницький національний університет; Всеукраїнська культурно -освітня асоціація Гуманної Педагогіки; Подільське молодіжне об'єднання «У майбутнє через культуру».

Тема Читань була запропонована науковим керівником Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки, Президентом Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки, академіком Шалвою Олександровичем Амонашвілі як продовження програмного документу - Маніфесту гуманної педагогіки, що був проголошений 17 липня 2011 в Бушеті (Грузія) діячами Міжнародного руху гуманної педагогіки з Росії, Грузії, України та країн Балтії.

Головною ідеєю Читань було осмислення шляхів подолання авторитаризму через прийняття і затвердження духовного гуманізму в освітньому просторі.

Читання були присвячені пам'яті видатного вченого і вчителя, відданої супутниці життя Ш.О. Амонашвілі, доктора педагогічних наук, академіка АПСН, професора МДПУ, Лицаря Гуманної Педагогіки Валерії Гівієвни Ніорадзе. Було продемонстровано фільм, присвячений пам'яті В.Г.Ніорадзе, створений її шанувальниками. Учасники вшанували пам'ять Валерії Гівієвни хвилиною мовчання.

В роботі Читань взяли участь керівники управлінь освіти, директори та заступники директорів шкіл, керівники дитячих закладів, вчителі, викладачі, психологи, методисти, вихователі, керівники методичних центрів, науковці, дефектологи, підприємці, батькі, студенти (більше 400 осіб).

 andruschenko0

Читання відкрив ректор Національного педагогічного університету ім.М.П.Драгоманова, президент Асоціації ректорів педагогічних університетів Європи, доктор філософських наук, професор, академік НАПН України, член-кореспондент НАН України, почесний професор низки педагогічних університетів України та інших країн, заслужений діяч науки і техніки України Андрущенко Віктор Петрович.

З привітаннями та доповідями виступили:

 andr2

Крук Станіслав Леонідович - віце-президент Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки, президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки, директор Центру інноваційної педагогіки та психології Хмельницького національного університету, кандидат педагогічних наук, доцент, Лицар Гуманної Педагогіки (Хмельницький, Україна).

 andr11

Амонашвілі Шалва Олександрович - академік, професор МДПУ, іноземний член Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, почесний доктор і почесний професор багатьох університетів Росії, України, Європи Лицар Гуманної Педагогіки (Москва, Росія).

 andr9

 Богуславський Михайло Вікторович - член-кореспондент РАО, доктор педагогічних наук, професор, завідувач Лабораторією методології історико-педагогічних досліджень Інституту теорії та історії педагогіки РАО (Москва, Росія);

 andr10

Лебеденко Анатолій Андрійович - заступник керівника Об'єднаного Наукового Центру проблем космічного мислення Міжнародного Центру Реріхів, радник Російської академії природничих наук, член правління Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки, кандидат педагогічних наук, кандидат філософських наук, Лицар Гуманної Педагогіки (Москва, Росія).

 andr3

Бак Вікторія Федорівна - вчитель-методист, відмінник освіти України, вчитель біології НВК № 11 ім.Артема, керівник Артемівського Центру гуманної педагогіки, віце-президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки, Лицар Гуманної Педагогіки (Артемівськ, Україна).

 Для учасників Читань редактором газети «Гуманна Педагогіка» Кучеровскім В.А., членом Національної Спілки журналістів України, була проведена презентація газети «Гуманна Педагогіка» і журналу «Світ Гуманної Педагогіки»

 На Читаннях обговорювався ряд важливих питань:

• Як вмістити в нашу свідомість вимір духовності і навчитися мислити на його основі.

• Як облагороджувати свій характер, витончувати своє ставлення до дітей і оточуючих.

• Як вирощувати в собі творче терпіння, удосконалюватися в мистецтві любити дітей, любити ближнього, радіти всьому піднесеному і прекрасному.

• Як навчитися керуватися у вирішенні педагогічних завдань мудрістю, тягнутися до читання праць класиків педагогіки.

Маніфест гуманної педагогіки – живе творіння, тому кожен має можливість привносити в творіння живої педагогіки свій внесок. Така робота буде проводитись на основі фундаментального і незмінного для гуманної педагогіки поняття духовного гуманізму. В ході Читань учасники намагалися осмислити поняття духовного гуманізму як світоглядної основи нашої щоденної педагогічної праці, зрозуміти, що майбутнє людства закладається в сьогоденні і такі поняття як гуманізм, любов, благородство, великодушність, співпраця, – паростки зі світлого майбутнього. І хоча не завжди виходить це здійснити у своїй педагогічній діяльності, учасники Читань висловили рішучість наполегливо проводити в життя піднесені і прекрасні образи. «Живе той, хто поспішає перетягнути Майбутнє в теперішнє, не затримуючись у Минулому». Маніфест гуманної педагогіки намічає шлях для сходження у майбутнє, а нам необхідно усвідомити його і почати затверджувати в сьогоденні.

 На Читаннях були представлені нові форми роботи, введені в 2011р.:

• «Антологія гуманної педагогіки»:

svetlana

- «Істина школи в гуманної педагогіки А.А.Захаренка», Гаряча С.А., кандидат педагогічних наук, Відмінник освіти України, лауреат премії ім. А.А.Захаренко, зав. кафедрою педагогіки Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педпрацівників, віце-президент по науці Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки;

 - «Я.Корчак, людина - легенда», присвячений 70-річчю подвигу Януша Корчака, Алексєєва Е.М., вчитель російської мови та літератури ЗОШ № 15, г.Часов-Яр Донецької області.

 and13

- "Гість" - знайомство з творчістю співробітників Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки: Богуславський М.В. - Доктор педагогічних наук, член-кореспондент РАО, професор, завідувач Лабораторією методології історико-педагогічних досліджень Інституту теорії та історії педагогіки РАО (Москва, Росія);

 На Сьомих Всеукраїнських Читаннях з гуманної педагогіки було представлено 8 творчих лабораторій, на яких обговорювалося поняття духовного гуманізму і його застосування в конкретній педагогічній діяльності. Найбільша фундаментальна проблема гуманної педагогіки - самовдосконалення. Як і в чому вдосконалюватися? Як розширювати свою свідомість? Як вести дітей по шляху самовдосконалення?

1. Лабораторія дошкільної освіти.

 andr949

(Суслова І.В., вихователь вищої категорії, аспірант Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України; співробітник Лабораторії Гуманної Педагогіки при Управлінні освіти і науки в м. Севастополі; Дмитрієва І. В., педагог Донецького Міського Центру сім'ї та молоді, голова Донецького обласного відділення, член Правління ВАГП, керівник українського відділення міжнародного руху «Батьківська турбота», Лицар Гуманної Педагогіки).

2. Лабораторія початкової школи.

andr18 

(Брусенцова О.М., вчитель-методист, вчитель початкових класів ЗОШ № 91, співробітник Дніпропетровського обласного центру ВАГП (м. Дніпропетровськ); Добрянська І. В., вчитель-методист, психолог, вчитель початкових класів ЗОШ № 90, співробітник Донецького обласного відділення ВАГП (м. Донецьк); Тесліцкая Л.Г., вчитель-методист, керівник міської творчої групи з гуманної педагогіки, вчитель початкових класів ЗОШ № 5 м. Слов'янська Донецької обл.; Василега І. Д., директор Дніпропетровського педагогічного коледжу Дніпропетровського національного університету ім. О.Гончара)

3. Лабораторія гуманітарних знань.

andr879 

(Томас В.М., вчитель російської мови та літератури, вчитель-методист ЗОШ № 9 (м. Красноармійськ Донецької області), відмінник освіти України, співробітник Донецького обласного відділення ВАГП, Лицар Гуманної Педагогіки; Розенкова С.В., вчитель російської мови та літератури Запорізького НВК «Основа», голова Запорізького відділення ВАГП, Відмінник освіти України (м. Запоріжжя).

. 4. Лабораторія природничих наук.

andr1920 

Безвершук В.М., вчитель фізики ЗОШ I-III ступенів, Відмінник освіти України, голова Вінницького обласного центру ВАГП, Лицар Гуманної Педагогіки (смт. Турбів, Вінницька обл.); Таранченко Л.І., вчитель-методист, вчитель фізики НВК № 11 ім.Артема, Відмінник освіти України, співробітник Артемівського Міського Центру гуманної педагогіки (м. Артемівськ, Донецька область); Філіппова О.Д., директор ЗОШ I-II ст. № 22, старший вчитель, керівник Торезького Міського Центру гуманної педагогіки, керівник Координаційної ради ВАГП (м. Торез, Донецька обл.).

 

5. Лабораторія художнього розвитку.

 andr921

(Кучеровскій В.А., редактор Інформаційного випуску «Гуманна Педагогіка»; президент Культурно-педагогічного Центру «Біле Місто», голова Одеського обласного центру та член Правління ВАГП, член Спілки журналістів України; Чередниченко С.А., мистецтвознавець, викладач СШ № 53 м. Макіївки, співробітник Донецького обласного відділення ВАГП; Розен Ю. В., бібліотекар Сімферопольського художнього музею.)

 6. Лабораторія «Батьківська турбота».

andr881 

У рамках лабораторії обговорювалися питання, присвячені також темі «Як Світлий Ангел перемагає», де пропонувалося учасникам розповісти про те, як вони рятували дітей і допомагали їм у важких ситуаціях.

(Надточій Т.Л., директор Дитячого клубу «Добра і краси» при Культурному центрі ім. М. К. Реріха, голова Харківського обласного відділення та член Правління ВАГП, член Міжрегіонального Союзу письменників України та член Спілки Всеукраїнського Конгресу літераторів України, Лицар Гуманної Педагогіки (м. Харків); Толстікова Л.Г., вчитель початкових класів, вчитель-методист школи № 63 (м. Дніпропетровськ).

 7. Лабораторія творчої молоді «Ми спрямовані в майбутнє».

andr889 

(Монастирський Д.А., кандидат юридичних наук, доцент кафедри теорії та історії держави і права, зав. відділом з питань законотворчості і наукових перспектив Хмельницького університету управління та права, Голова Подільського молодіжного культурного об'єднання «У майбутнє через культуру»; Салієнко Н.А., лікар-методист Дніпропетровського Центру здоров'я, голова Дніпропетровського обласного центру та член Правління ВАГП, Лицар гуманної педагогіки; Ерметов І.О., лікар-стоматолог, психолог, член Координаційної ради МЦГП, віце-президент ВАГП, керівник Київського міського центру гуманної педагогіки, Лауреат премії Кабінету Міністрів України, Лицар Гуманної Педагогіки).

 8. Лабораторія керівництва освітою.

 andr17

(Крук С.Л., кандидат педагогічних наук, доцент, директор Центру інноваційної педагогіки та психології Хмельницького національного університету, президент ВАГП, віце-президент МЦГП, Лауреат премії ім.БОГДАНА Хмельницького,Лицар Гуманної Педагогіки; Гаряча С.А., кандидат педагогічних наук, Відмінник освіти України, лауреат премії ім. А.А.Захаренко, зав. кафедрою педагогіки Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педпрацівників, віце-президент по науці Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки)

 Всім лабораторіям для обговорення пропонувалися єдині питання:

-                           як виховувати дітей, враховуючи, «що в них від початку посіяне насіння майбутньої особистості»,

-                           як облагороджувати знання,

-                           як нам вчити дітей «мовою серця»,

-                           в яких формах краси підносити знання дітям,

-                           в яких духовно-моральних діалогах сіяти їх в душах дітей.

-                           як виховувати Серце, розвивати віру, самопізнання, розуміння сенсу життя, розширювати горизонти наук в змісті освіти, створювати освітні курси на основі принципів гуманної педагогіки, створювати умови на уроках і заняттях для того, щоб діти жили, а не готувалися до життя.

 Всі поняття Маніфесту позбавлені авторитарної форми подачі інформації, звичної для більшості педагогів. Тому на Лабораторіях учасники колективно осмислювали і нову духовну форму текстів, і їх новий зміст.

 В ході Читань відбулося 10 Майстер-класів, на яких був представлений педагогічний досвід практичного впровадження ідей гуманної педагогіки в освітній процес. Майстер-класи провели директори шкіл, вчителі, вихователі, психологи, викладачі ВНЗ України. Представили свої Майстер-класи і гості Читань: Черноземова Е.Н. (Москва, Росія) і Амонашвілі П.Ш. (Тбілісі, Грузія).

МАЙСТЕР - КЛАСИ

 1.Тема. Улюблений вчитель, план здійснення мрії.

Kiev_4 

Черноземова О.М., доктор філологічних наук, професор Московського міського педагогічного університету, віце-президент Міжнародної асоціації громадських об'єднань «Міжнародний Центр гуманної педагогіки», віце-президент Загальноросійської громадської організації «Центр гуманної педагогіки», Лицар Гуманної Педагогіки, м. Москва, Росія.

Форма: спільне читання «Маніфесту гуманної педагогіки» і праць класиків для усвідомлення дій, які необхідні для досягнення мрії.

 2.Тема. Теорія і творча практика А.С. Макаренка в світлі Маніфесту гуманної педагогіки (125-річчю з дня народження А.С. Макаренка присвячується).

Біла І.А., голова Полтавського обласного центру ВАГП, голова предметно-циклової комісії психолого-педагогічних дисциплін, викладач-методист вищої категорії, магістр педагогічної освіти; Кременчуцьке педагогічне училище ім. А.С. Макаренка.

Форма: педагогічна вітальня.

 3.Тема. Азбука мудрості: читання і математика.

Хомич С. А., вчитель-методист, відмінник освіти України, вчитель початкових класів ЗОШ № 78 м. Дніпропетровська, співробітник Дніпропетровського обласного центру ВАГП.

Брусенцова А.Н.,старший вчитель, вчитель початкових класів ЗОШ № 91Дніпропетровська, співробітник Дніпропетровського обласного центру ВАГП.

Форма: урок - роздум.

 4.Тема. Навчати не думкам, а думати.

Філіппова А.Д., старший вчитель, директор Торезької школи № 22, керівник Торезького міського Центру гуманної педагогіки, керівник Координаційної ради ВАГП.

Форма: урок-відкриття.

 5.Тема. Гармонійна тріада виховного процесу: Учитель - Діти - Батьки.

Курбаева Н.В., вчитель початкових класів Донецької ЗОШ № 126, старший вчитель, співробітник Донецького обласного відділення ВАГП;

Первак М.С., вчитель початкових класів Донецької спеціалізованої гуманітарної школи №65, вчитель-методист; співробітник Донецького обласного відділення ВАГП.

Форма: інтерактивний урок-роздум для вчителів з елементами ділової гри.

 6. Тема. Маніфест гуманної педагогіки - шлях до духовної єдності вчителя з учнем (Спілкування вчителя з учнями в сучасній школі).

Хоменко З.І., кандидат психологічних наук, методист-психолог Подільського РУО, практичний психолог Фінансового ліцею Києва.

Форма: інтерактивні техніки роботи з аудиторією.

 7.Тема. Духовний гуманізм - основа цілісності навчання. Моделювання уроку біології в 11 класі. Еволюція органічного світу Землі. Головні напрямки і можливі перспективи. (Що чекає людство в майбутньому?)

Бак В. Ф., учитель-методист, вчитель біології НВК № 11 ім. Артема м. Артемівська Донецької області, Відмінник освіти України, керівник Артемівського Центру гуманної педагогіки, віце-президент ВАГП, автор книги «Біологія мовою серця», Лицар Гуманної Педагогіки.

Форма: урок-співтворчість.

 8. Тема. Як добре, що ти, дитино, настав саме в нашу сім'ю! Що не від любові до дитини, то від лукавого.

Толстікова Л. Г., вчитель-методист, вчитель початкових класів ЗОШ № 63 м.Дніпропетровська.

Форма: батьківські збори-пошук.

 9. Тема. Добрі нотатки «страшного» лікаря.

Ерметов І.О., лікар-стоматолог, психолог, член Координаційної ради МЦГП, віце-президент ВАГП, керівник Київського міського центру гуманної педагогіки, Лауреат премії Кабінету Міністрів України, Лицар Гуманної Педагогіки.

Форма: лекційно-практичне заняття.

 10.Тема. Досвід практичного використання ідей гуманної педагогіки в дошкільних установах.

Амонашвілі П.Ш., директор дитячої художньої студії «Басті Бубу» (Тбілісі, Грузія).

 Майстер-класи створили особливу творчу атмосферу на Читаннях. Вони були різноманітні: відображали роботу одного вчителя або колективу, представляли фрагменти уроків або моделювали цілий урок, представляли роботу різних навчальних закладів, показували різні форми навчальної діяльності, виховної та позакласної роботи.

 andr877

 

Сьомі Всеукраїнські Педагогічні Читання «Маніфест гуманної педагогіки - сходження в майбутнє» пройшли на високому творчому піднесенні всіх учасників, залишили незабутні враження. Учасники Читань розійшлися з бажанням впроваджувати ідеї гуманної педагогіки в освітній процес.

У підсумковому документі Сьомих Всеукраїнських педагогічних читань було зазначено, що «Звернення ...», прийняте на Шостих Всеукраїнських читаннях актуально і сьогодні і треба, щоб воно було широко поширене серед громадськості. Педагоги закликають всі здорові сили суспільства об'єднуватися навколо Маніфесту гуманної педагогіки, бо за допомогою його ідей Світлий Ангел Любові до дітей зможе перемогти пітьму.

 Крім того в рамках Сьомих педагогічних Читань 16 листопада 2012р, напередодні Читань, відбувся Семінар для викладацького складу, магістрів та студентів Національного педагогічного університету ім..М.П.Драгоманова, для співробітників Національної академії педагогічних наук України та учасників Сьомих Всеукраїнських педчитань;

17 листопада було підписано Договір про співпрацю між Національним педагогічним університетом ім..М.П.Драгоманова в особі ректора Андрущенка В.П., Міжнародним Центром Гуманної Педагогіки в особі Амонашвілі Ш.О. та Всеукраїнською культурно-освітньою асоціацією Гуманної Педагогіки в особі Крука С.Л.

18 листопада було підписано Договір про співпрацю між Черкаським обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних працівників в особі ректора Чепурної Н.М., Міжнародним Центром Гуманної Педагогіки в особі Амонашвілі Ш.О. та Всеукраїнською культурно-освітньою асоціацією Гуманної Педагогіки в особі Крука С.Л.

 

(На фото - учасники VІІ Всеукраїнських Читань)