Українська (UKR)

Перші Львівські обласні Читання з гуманної педагогіки «Гуманна педагогіка і духовність освітнього простору».

 lv231 травня 2013 року відбулися Перші Львівські обласні педагогічні читання з гуманної педагогіки «Гуманна педагогіка і духовність освітнього простору».

Лейтмотив заходу: «Нашому освітньому простору не вистачає Світла саме Вашого Серця і Розуму» (Маніфест гуманної педагогіки.)

Співорганізатори читань :

Львівський обласний центр Всеукраїнської громадської організації «Всеукраїнська Культурно-Освітня Асоціація Гуманної Педагогіки»

Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

 

Педагогічний коледж Львівського національного університету імені Івана Франка

Центр творчості дітей та юнацтва Галичини

Львівський притулок для дітей

 Гості читань: 

 заступник Директора Департаменту з питань освіти, науки, сім’ї та молоді Львівської обласної державної адміністрації- начальник управління загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти та соціального захисту Світлана Іванівна Книшик;

 

 Президент   Всеукраїнської громадської організації «Всеукраїнська Культурно-Освітня Асоціація Гуманної Педагогіки», кандидат педагогічних наук, доцент Хмельницького національного університету, директор Центру інноваційної педагогіки і психології Хмельницького національного університету, Віце-президент Міжнародного центру гуманної педагогіки, Лауреат премії ім.Богдана Хмельницького, Лицар Гуманної Педагогіки» Станіслав Леонідович Крук,

Голова Хмельницького обласного відділення Всеукраїнської громадської організації «Всеукраїнська Культурно-Освітня Асоціація Гуманної Педагогіки»,.доцент кафедри практичної психології і педагогіки Хмельницького національного університету, кандидат психологічних наук Гаврилькевич В’ячеслав Костянтинович.

Відкрила читання голова Львівського обласного центру Всеукраїнської громадської організації “Всеукраїнська культурно-освітня асоціація гуманної педагогіки”, кандидат історичних наук, доцент кафедри розвитку особистості Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Матяшук Валентина Петрівна. Вона закликала присутніх налаштувати свої серця на хвилю взаємочуття та розуміння, чудовомислення та прекрасномовлення, звернула увагу на символічність дати читань – останній день весни та переддень свята дітей, розкрила ідейне наповнення   та мету заходу – ознайомлення учасників із цінностями сучасного трактування гуманної педагогіки, пошук однодумців, консолідація творчих сил педагогів Львівщини довкола навчання і виховання дітей третього тисячоліття.

 

Приємною несподіванкою для присутніх стало виконання Гімну гуманної педагогіки (Слова Тетяни Хрящевської, музика Сергія Левіна, переклад з російської – Валентина Матяшук) .вихованцями Львівської середньої спеціалізованої музичної школи-інтернату імені Соломії Крушельницької під керівництвом викладача хорових дисциплін Гоби Оксани Львівни.

Учасники стоячи, з   заглибленням в слова та музику, прослухали перше в історії Міжнародного центру гуманної педагогіки та Всеукраїнської громадської організації «Всеукраїнська Культурно-Освітня Асоціація Гуманної Педагогіки» виконання гімну   українською мовою.

 

У вітальному слові Книшик Світлани Іванівни, заступника Директора департаменту з питань освіти, науки, сім’ї та молоді Львівської обласної державної адміністрації, начальника управління загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти та соціального захисту, пролунали слова підтримки ініціативи створення Львівського обласного центру гуманної педагогіки,   схвалення консолідації творчих сил співорганізаторів читань. Світлана Іванівна наголосила на важливості цієї події для представників усіх ланок системи освіти, актуальності проблематики читань, необхідності подальшої гуманізації освітнього простору .

 

Ленів Зоряна Павлівна, кандидат педагогічних наук, директор Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка   звернула увагу на глибинність ідей гуманізму, дитиноцентризму та їх втілення у навчально-виховній, науково-методичній діяльності Педагогічного коледжу Франкового університету. Директор наголосила на тому, що гуманна педагогіка є нероздільною з педагогічною майстерністю, педагогічною творчістю та педагогічним мисленням, основою для яких є педагогічна ноетика, як одна із засадничих фундаментальних педагогічних теорій у філософсько-педагогічних концепціях. Також Ленів З. П. звернулась до присутніх із вітанням від Ректорату Університету та побажала усім успішних обговорень, легкого втілення прийнятих рішень у щоденній педагогічній праці.

 

З великою повагою слухали присутні вітальне слово Президента Всеукраїнської громадської організації “Всеукраїнська культурно-освітня асоціація гуманної педагогіки”, кандидата педагогічних наук, доцента Хмельницького національного університету, директора Центру інноваційної педагогіки і психології Хмельницького національного університету, Віце-президента Міжнародного центру гуманної педагогіки, Лауреата премії ім. Богдана Хмельницького, “Лицаря Гуманної Педагогіки” Крука Станіслава Леонідовича. Він розповів про знаковість понадчасових ідей гуманізму в контексті формування та духовного росту особистості і дитини, і її вихователів: батьків, педагогів, дорослих членів суспільства, про нелегкий шлях їх популяризації та інституційного впровадження в Україні, окреслив напрямки та перспективи діяльності Асоціації.

Перед відкриттям пленарного засідання модератор читань, Голова Львівського обласного центру гуманної педагогіки Валентина Петрівна Матяшук запропонувала до перегляду короткий слайд-показ   відомих педагогів-гуманістів світу та України, нагадала слова Ш.Амонашвілі про талановитість українського народу, який подарував людству стількох славетних педагогів.

На пленарному засіданні виступили:

 

 1. Історичний розвиток педагогіки гуманізму – Проц Марта Орестівна, магістр, викладач Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка, яка зробила історичний екскурс у минуле світової та вітчизняної гуманної педагогічної практики.

 

 2. «Педагогіка Світла й Любові» - Солонович Наталя Іванівна, заступник голови Львівського обласного центру гуманної педагогіки, вихователь Львівської середньої санаторної школи-інтернату №1 ім. І.-Б.Антоніча для дітей з серцево-судинними захворюваннями

15.03.2013 р. рішенням Установчих зборів було утворено Львівський обласний центр Всеукраїнської громадської організації «Всеукраїнська Культурно-Освітня Асоціація Гуманної Педагогіки». Найближчі головні завдання: популяризація ідей гуманної педагогіки в культурно-освітньому та батьківському середовищі Львівщини, пошук та залучення однодумців, налагодження співпраці з зацікавленими особами, вивчення та розповсюдження кращого досвіду колег, взаємодія з Всеукраїнською громадською організацією «Всеукраїнська Культурно-Освітня Асоціація Гуманної Педагогіки та іншими регіональними представництвами…

 

3. «Маніфест гуманної педагогіки – шлях в майбутнє». - Ільченко Любов Романівна, член Львівського обласного центру гуманної педагогіки, вихователь групи продовженого дня Львівської середньої загальноосвітньої школи № 17

Значення «Маніфесту…» неможливо переоцінити… Захист дитинства, настанова для батьків, інколи гірка правда для вчителя – все у ньому переплелося, щоб поєднати духовність і гуманізм, стати єдиним документом стратегічного і концептуального плану, який містить надихаючі цілі та цінності нового світу освіти…

Між виступами учасники переглянули слайд-показ «Як будувати освіту» (за Ш.О.Амонашвілі)

 

 4. «Посмішка як засіб педагогічної взаємодії» (за мотивами книги Ш.Амонашвілі ««Посмішко моя, де ти»)-

- Матяшук Валентина Петрівна, голова Львівського обласного центру Всеукраїнської громадської організації «Всеукраїнська культурно-освітня асоціація гуманної педагогіки», кандидат історичних наук, доцент кафедри розвитку особистості Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.

Що значить життя без посмішки? Слухаємо думки класиків, роздумуємо, аналізуємо, спостерігаємо…а ще заслухаємо діток, їх щирі вуста глаголять Істину… Сприйняття доповіді значно посилив відзнятий за Ш.О.Амонашвілі фільм акторів-аматорів театру “Ми” ЦТДЮГ (керівник – Валерій Собецький) – про наслідки відсутності посмішок розуміння, підтримки, добра… про безцінність і короткоплинність людського життя…

 

5. «Батьківська турбота» як школа педагогічної просвіти» - Гаврилюк Світлана Петрівна, заступник голови Львівського обласного центру гуманної педагогіки, директор Львівського притулку для дітей

Практика роботи дитячого притулку яскраво свідчить про зміну контингенту його вихованців. Якщо ще кілька років тому до них потрапляли діти з асоціальних родин, то зараз це досить часто сини й доньки з так званих «нормальних» благополучних родин, в яких батьки мають високий соціальний статус та чималі статки. Причини цього - низький рівень педагогічної обізнаності членів родини, відсутність духовного зв’язку між ними. Тому в суспільстві існує гостра потреба   у проведенні просвітницької роботи з батьками…

 

6. Гуманізація технології викладання української мови у Педагогічному коледжі як засіб формування всебічно розвиненої та духовно багатої особистості педагога - Стахів Марія Олексіївна, кандидат педагогічних наук, викладач Педагогічного коледжу Львівського національного університету імені Івана Франка. Через мову та мовлення пізнаємо світ і людину… Влучними прикладами доповідач підкреслила багатство і різнобарвність української мови, звернула увагу на   проблеми її засмічення, наголосила на необхідності формування культури мовлення…

 Між виступами учасники переглянули слайд-показ «Перст Вказівний» (за Ш.О.Амонашвілі)

 

7. «Гуманна педагогіка як кредо моєї виховательської діяльності» - Дмитрів Ярослава Петрівна, член Львівського обласного центру гуманної педагогіки , вихователь Винниківської загальноосвітньої санаторної школи-інтернату для дітей з малими і неактивними формами туберкульозу.

Робота вихователя школи-інтернату передбачає взаємодію з дітьми, які здебільшого вже пережили негативний досвід виховного впливу своїх батьків або змушені з тих чи інших причин левову частину навчального року проводити з рідними в режимі телефонного спілкування. Як завоювати їх довіру, як забезпечити створення умов, за яких ці діти зуміють прожити неповторні роки свого дитинства не у підготовці до майбутньої дорослості, а яскраво і незабутньо, набуваючи навички і вміння приймати світ і людей та любити їх такими, як вони є, як зберегти індивідуальність кожного в колективному житті і допомогти розквітнути дитячій душі в усій її принадності?!.

В другій частині читань присутнім був запропонований майстер-клас вихователів ГПД: Інтегровані підсумкові батьківські збори групи продовженого дня за рік - заняття батьківського університету «Як добре, що ти, дитино, прийшла саме до нашої родини!» (ідея та сценарій – В. Матяшук).

Лейтмотив зборів: «Сім’я майбутнього буде вільною кооперацією дітей і батьків у справі їх взаємного духовного й морального вдосконалення. Не тільки батьки будуть виховувати дітей, але й діти будуть виховувати своїх батьків і допомагати останнім ставати все вище й вище в духовному й моральному відношенні» (Н.Вентцель).

 З передмовою про актуальність проведення батьківських зборів вихователями груп продовженого дня та рекомендаціями гуманної педагогіки до їх організації та проведення виступила канд.іст.н., доцент кафедри розвитку особистості Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, Голова Львівського обласного центру гуманної педагогіки Валентина Петрівна Матяшук.

 

У практиці життєдіяльності школи майже не зустрінеш, щоб вихователі груп продовженого дня проводили власні батьківські збори, в кращому випадку їх запрошують класні керівники. Але вихователь, як ніхто інший – батьки, вчитель –предметник чи класний керівник – проводять з дитиною в активному спілкуванні аж шість годин на добу протягом робочого тижня, мають можливість спостерігати її з різних боків, адже режимні моменти групи передбачають і обід, і прогулянки, і спортивні заняття, і навчання, і відпочинок тощо. Принаймні двічі на рік   проведення батьківських зборів є необхідним (якщо вихователь ставить за мету створити колектив групи, реалізовувати покладені виховні завдання, а не просто бути наглядачем за дітьми в період між уроками та домівкою): на початку року, коли група створюється і в кінці, коли всім варто провести рефлексію досягнутого.

 

 Провели майстер-клас: Родомазіна Людмила Валентинівна, вихователь ГПД Львівської середньої           загальноосвітньої школи № 24 ім. М.Конопницької та Маковецька Катерина Максимівна, вихователь ГПД Львівської школи-садочку НВК   «Дзвіночок» . 

Що зробили за рік?.. Чим займались діти в групі?.. Які підходи використовували вихователі до хлопчиків, і які – до дівчаток?.. Хто вони такі – ці загадкові діти нового покоління, які їх визначальні риси?.. А що таке відповідальне батьківство?..

Уявні «батьки» з числа учасників читань проходили тест на те, які вони батьки , наповнювали добрими думками чашу душі своєї дитини, задумувались над анкетою «Чи знаю я свою дитину», знайомились із стилями виховання…

 

А решта присутніх спостерігали за дійством, що розгорталось перед ними…

Батьки отримали домашнє завдання, а для полегшення його виконання – три «таємні « листи. І нагадування про необхідність сказати дитині після зборів «Я тебе люблю…» 

В рамках роботи читань працювала виставка літератури з гуманного виховання та книжкова ярмарка.

Медіа-забезпечення читань – вихователь Львівської школи-інтернату № 2 Наталя Степанівна Банах.

 

На завершення роботи відбувся круглий стіл: «Перспективи подальшого розвитку гуманізації освіти Львівщини», на якому присутні обмінялися думками щодо подальшої спільної роботи, обсудили практичні дії для кожного співорганізатора, узгодили та підписали ухвалу.

 

 Організатори та гості обмінялись подарунками.

Розходитись нікому не хотілося. Але попереду – нові зустрічі, нові спільні заходи, нові пошуки, нові творчі знахідки.

 

Сяють очі, співає душа, радісно хвилюється серце…

«Гуманна педагогіка – як синя птаха: знаємо, що немає такої птахи, але віримо, що вона є. Краса її манить нас, а пошук породжує творчість. І бачимо, що   сам пошук гуманної педагогіки вже є гуманною педагогікою» (Ш.Амонашвілі).