Українська (UKR)

Підсумки Київських Студій гуманної педагогіки, що відбулися 15 березня 2014 р.

dscn5971                                                                                                                                                                                       За сприяння Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Київської міської державної адміністрації, Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації 15 березня 2014 р. у Будинку вчителя за адресою: вул. Володимирська, 57 відбулися Київські Студії гуманної педагогіки.

Тема: «Особливості спілкування вчителя з сучасними учнями»

Лейтмотив: «Гуманна педагогіка направлена на облагородження душі, серця і розуму Дитини, а знання бачаться як шлях сходження до цілі»

Маніфест гуманної педагогіки

Модератор – Баніт Ольга Василівна, кандидат педагогічних наук, молодший науковий співробітник відділу андрагогіки Інституту педагогічної освіти НАПН України.

 Ольга Баніт представила аудиторії альтернативні методи утвердження принципів гуманної педагогіки в педагогічному спілкуванні у світлі ідей Маніфесту гуманної педагогіки. Запропонована дискусія про сучасного учня, сучасного вчителя та особливості спілкування викликала у присутніх щирий і жвавий інтерес.

 

Учасники Студій визначили для себе, що:

-         сучасний світ стрімко розвивається, змінюються учні, змінюються взаємостосунки між вчителями і учнями, проте місія вчителя не змінюється;

-         вчитель сьогодні також мусить вчитися, освоювати нові технології, оновлювати свій педагогічний арсенал;

-         процес навчання переходить із площини забезпечення учнів знаннями в іншу – вироблення вміння працювати з інформацією, здобувати знання самостійно та застосовувати їх на практиці.

Основним засобом впливу вчителя на учнів є слово. Усі люди користуються словами. Проте для вчителя слово має особливе значення – це його головний професійний інструмент. І результат педагогічної діяльності вчителя залежить від уміння користуватися цим інструментом. За допомогою слова вчитель доносить до свідомості учня глибини наук, життєву мудрість. Тому окрім зовнішніх ознак (будова голосового апарату, особливості утворення звуків, техніка дихання, артикуляційна техніка, дикція, темп, логіка мови, ораторський хист) слід враховувати змістове й емоційне наповнення сказаного. За допомогою слова вчитель створює відповідну атмосферу, яка налаштовує на позитивну роботу або навпаки.

За допомогою проведеної з учасниками вправи на створення атмосфери у процесі спільної діяльності модератор продемонструвала інтерактивні форми роботи, які можна використовувати і в роботі з учнями.

Результат ефективного педагогічного спілкування – авторитет педагога. Причому, провідним у формуванні авторитету педагога є стиль спілкування. Формування стилю педагогічної діяльності залежить від багатьох чинників, найважливішими серед яких є:

а) індивідуально-психологічні якості вчителя (індивідуально-типологічні, особистісні й поведінкові);

б) особливості діяльності;

в) особливості учнів (вік, стать, статус, рівень знань тощо)

 Залежно від індивідуально-психологічних якостей педагога виокремлюють такі стилі:

1. Демократичний (гуманний) стиль. За такого стилю педагогічної діяльності вчитель розглядає учня як рівноправного партнера у спілкуванні, колегу у спільному пошуку знань. Педагог залучає учнів до прийняття рішень, бере до уваги їхні думки, заохочує самостійність суджень, зважає не лише на успішність, а й на особистісні якості вихованців. Методами впливу є спонукання до дії, порада, прохання. Учні при цьому завжди спокійні, задоволені своєю роботою, впевнені в собі. Учителі-демократи багато працюють над собою, своїми психологічними вміннями. Їх характеризує висока професійна стійкість, задоволеність своєю професією.

2. Авторитарний стиль. Учитель, який є носієм цього стилю, вбачає в учневі об’єкт педагогічного впливу, а не рівноправного партнера. Він одноосібно приймає рішення, встановлює жорсткий контроль за виконанням завдань, не обґрунтовує своїх дій перед вихованцями. Внаслідок цього учні стають пасивними, знижується їхня самооцінка, що спричинює агресивність. Їхні сили спрямовані на психологічний захист, а не на засвоєння знань і власний розвиток. Основними методами впливу авторитарних учителів є наказ, повчання. Авторитарні вчителі дбають, насамперед, про методичну культуру, у педагогічному колективі часто лідирують.

3. Ліберальний стиль характеризується прагненням педагога мінімально включатися в діяльність, зняттям із себе відповідальності за її результати. Такі педагоги формально виконують свої функціональні обов'язки, обмежуючись лише викладанням. Наслідком подібної тактики є відсутність контролю за діяльністю учнів і динамікою розвитку їхньої особистості. Успішність і дисципліна в класах таких педагогів, як правило, незадовільні, у колективі це зумовлює нестійкий мікроклімат, приховані конфлікти.

 Зазвичай, в педагогічній практиці спостерігається поєднання стилів в тій чи іншій пропорції, при домінуванні одного з них.

 Після проведеної вправи на відпрацювання стилю спілкування присутні зробили висновок, що у стилі спілкування яскраво виявляється індивідуальність особистості. При цьому стиль однієї людини може бути неприйнятним для іншої. Ефективність стилю педагогічного спілкування певною мірою залежить від ситуацій, що виникають у процесі взаємодії між вчителем і учнями. Щодо педагогічного спілкування, то найбільш оптимальним можна вважати гуманний стиль, в якому вимогливість і послідовність вчителя поєднуються із доброзичливим ставленням, прийняттям учнів та особистою відкритістю.

Якби ти знав, як много важить слово,

Одно сердечне, теплеє слівце!

Глибокі рани серця як чудово

Вигоює — якби ти знав оце!

І. Франко

 ***

 Наступна зустріч учасників Київських Студій гуманної педагогіки відбудеться 5 квітня 2014 р. у Будинку вчителя за адресою: вул. Володимирська, 57, ауд.103.

Тема: Родина Амонашвілі. Витоки гуманної педагогіки.

Модератор: І.О. Ерметов, лікар, психолог, член Координаційної ради МЦГП, віце-президент ВАГП, голова Київського міського центру ВАГП, лауреат премії Кабінету Міністрів України, Лицар Гуманної Педагогіки.

 Запрошуємо всіх охочих до співпраці! Пропонуйте для оприлюднення та демонстрацій на Студіях свої напрацювання, презентації, набутий досвід у спілкуванні з учнями і батьками, усе, що може сприяти поліпшенню навчально-виховного процесу.

Участь у роботі Студій безкоштовна.

Контакти: e-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду

Хоменко Зінаїда Іванівна – модератор Студій, заступник голови Київського міського центру гуманної педагогіки, кандидат психологічних наук, 093-541-29-27,   (044) 425-47-43;

Подгорна Наталія Володимирівна – секретар Київського міського центру гуманної педагогіки, 095-804-33-58 068-356-28-18, (044)274-49-30;

Коломієць Вікторія Володимирівна – робота сайту, 095-824-12-88, 098-236-02-50, (044)223-02-20.

Оргкомітет