Українська (UKR)

Підсумки Третіх Київських Читаннь з гуманної педагогіки на тему «Учителю, вкажи шлях краси духу».

 

26 серпня 2014 р. у Київському міському Будинку учителя відбулися Треті Київські Читання з гуманної педагогіки на тему «Учителю, вкажи шлях краси духу». Співорганізаторами Читань виступили Департамент освіти та науки, молоді та спорту Київської міської державної адміністрації, Департамент освіти та науки Київської обласної державної адміністрації, Всеукраїнська культурно-освітня асоціація Гуманної Педагогіки, Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПНУ, Київський університет імені Бориса Грінченка, Київський міський та Київський обласний центри гуманної педагогіки, Київський міський Будинок учителя.

 

Ведучий Читань – Ерметов Ігор Олегович, член Координаційної ради МЦГП, віце-президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки (ВАГП), Голова Київського міського центру гуманної педагогіки ВАГП, лікар, психолог, Лауреат премії Кабінету Міністрів України, Лицар Гуманної Педагогіки.

З привітанням учасникам Читань виступив Крук Станіслав Леонідович, віце-президент МЦГП, президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки (ВАГП), кандидат педагогічних наук, доцент, директор Центру інноваційної педагогіки та психології Хмельницького національного університету, Лауреат премії ім. Богдана Хмельницького, Лицар Гуманної Педагогіки. Він акцентував увагу на те, що кожна дитина має свою місію, призначення в суспільстві, а вчитель несе серйозну відповідальність за еволюцію душі дитини та окреслив етапи становлення школи гуманної педагогіки в Україні. Радісною новиною стала звістка, що в цьому році Міжнародним центром гуманної педагогіки (науковий керівник - академік Ш.О.Амонашвілі) та Інститутом психології ім. Г. С. Костюка НАПНУ (науковий керівник - академік С.Д.Максименко) розпочинається одинадцятирічна програма-експеримент в школі гуманної педагогіки, а майданчиком для великої експериментальної роботи будуть гімназія № 75 (м. Київ), школа № 22 та приватний дитячий садочок (м. Хмельницький). У час, коли так гостро стоїть питання майбутнього, саме гуманна педагогіка здатна забезпечити гармонійний шлях розвитку людської особистості та суспільства загалом.

Щекатунова Ганна Дмитрівна, завідувачка кафедри методики та психології дошкільної і початкової освіти Київського університету імені Бориса Гринченка, кандидат педагогічних наук, доцент у доповіді «Гуманна педагогіка-нова філософія сучасної освіти» приділила увагу практичним крокам, що допоможуть ідеям гуманної педагогіки запрацювати й змінити діючу авторитарно-інструктивну парадигму освіти, чого так потребує суспільство. Так, майбутнє за сильними духом вчителями, а людина може виховуватись тільки любов`ю, але пройти тернистий шлях до ідеальної моделі освіти можливо лише поєднавши зусилля педагогічної спільноти, громадських організацій, створення освітніх систем на основі ідей гуманної педагогіки.

Максименко Сергій Дмитрович, академік-секретар відділення психології, вікової фізіології та дефектології НАПН України, іноземний академік РАО та Академії природничих наук ФРН, доктор психологічних наук, професор, лауреат Державної премії України, заслужений діяч науки і техніки України, директор Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України глибинно розкрив особистість як форму існування психіки людини, як єдину субстанцію в світі, що наділена саморозвитком, самовизначенням та має свій унікальний і неповторний внутрішній культурний світ. «Особистість починається з любові». Любов як потреба людини в людині як в джерелі доброти, гуманізму. Нужда любові і добра, яка з`єднує двох людей, породжує більшу нужду добра і любові в дитині, більшу енергетичну силу. Ті трагічні події, які відбуваються в Україні, мають згуртувати людей, консолідувати добрий початок, альтруїзм, потребу знайти в собі частинку правди і любові до іншої людини, хоча б до самої себе. Ця потреба сформує новий вектор розвитку суспільства, де любов задасть нову інтенцію розвитку людини. Доповідь Сергія Дмитровича справила величезне враження на кожного слухача науковою глибиною, оптимізмом, світлою гуманістичною спрямованістю думки, знанням і вірою в безсмертну сутність людини.

Челомбітько Вікторія Юріївна, перший заступник директора Департаменту освіти та науки, молоді та спорту Київської міської державної адміністрації, виступила з вітальним словом від директора Департамента Фіданян О.Г. та побажала кожній дитині зустріти справжнього вчителя.

Учасники Читань взяли участь у роботі чудових творчих майстерень, спрямованих на звільнення від негативних аспектів мислення, пошук внутрішньої сили, знаходження шляхів самовдосконалення, духовного преображення.

На своїх семінарах Ш.О.Амонашвілі не раз казав, що думки – це невидимий одяг духу людини. Ольга Василівна Баніт, кандидат педагогічних наук, молодший науковий співробітник Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України, розпочинаючи майстерню «Розвиток мислення дітей: «доброго мислення, ясного мислення, прекрасного мислення», звернула увагу, що вчителю треба почати облагороджування думок з себе. Були запропоновані надзвичайно цікаві форми спільної роботи, щоб визначити штампи мислення та переорієнтувати мінус на плюс (промінчик росту). Ясне, чисте мислення, здатність оцінити проблему з різних сторін, відшукати кілька шляхів для її вирішення – це майстерність, якої треба невпинно прагнути.

Майстер-клас «Духовний світ учителя» Зінаїди Іванівни Хоменко, кандидата психологічних наук, заступника голови Київського міського центру ВАГП, наукового консультанта і практичного психолога Фінансового ліцею м. Києва розкрив проблематику сучасної психології та освіти, коли методики спрямовані виключно на зовнішню реалізацію людини (успішність, лідерство, кар`єра, статок), а на внутрішньому плані людина відчуває порожнечу: має успіх і не має щастя, адже людина – і матерія, і дух. Вкрай потрібно усвідомити, що людина – частинка Всесвіту й шукати природні закони розвитку особистості у Всесвіті.

Ми дослідили також два шляхи, що ми обираємо в духовному вимірі на прикладі подолання життєвих труднощів: це гординя (за що мені це?) і позиція учня (світ не треба змінювати, його закони гармонійні, це я повинен змінитися, чомусь навчитися). Тоді ми перестаємо шукати зовнішніх ворогів, а розуміємо, що наш ворог – наша гординя та її супутники: заздрість, образа, гнів, егоїзм тощо.

Ми відшукали сходинки до щастя: 1) вдячність – подякувавши 108 разів, очистиш свідомість (Вєди), «джерело зародження, формування всіх світлих смислів» (Г.Сковорода), 2) кредо «Я – учень»; 3) любов.

Учасники Читань оцінили актуальність задіяних питань, визначили виключну роль учителя всупереч соціальним конфліктам плекати в серцях дітей зерна істини, краси, добра, любові.

 

За умов бойових дій на сході країни подвигом стала участь в Читаннях Бак Вікторії Федорівни, вчителя біології НВК № 11 ім. Артема м. Артемівська, вчителя-методиста, Відмінника освіти України, голови Артемівського міського Центру та віце-президента ВАГП, Лицаря Гуманної Педагогіки. Вікторія Федорівна розкрила духовний аспект «Кодексу честі та служіння учителя». Суспільство функціонує за певними законами (відкриті системи), таким чином світ – єдина енергоінформаційна система; він розвивається за єдиними законами; все в світі рухається до єдиного рівноважного стану. В.І.Вернадський назвав період народження нового мислення фактом посилення свідомості. В періоди кризи (сингулярності) зростають руйнівні процеси (ентропія). Антиентропійний процес – це культура, моральність. Що ми можемо протиставити руйнуванню? – Наш внутрішній рівноважний стан, культуру, моральність. Коли здається, що культура втратила значення, в цей момент вона насправді відіграє колосальну роль. В цих умовах «Кодекс честі та служіння вчителя» - унікальний документ, що апелює до вдосконалення духовного світу. А саме станом духовного світу ми впливаємо на біосферу землі та соціум. В Кодексі відображається духовне преображення вчителя через орієнтованість на моральний ідеал.

 

Теплотою і сердечністю був наповнений виступ Матяшук Валентини Петрівни, доцента кафедри розвитку особистості Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидата історичних наук, Голови Львівського міського центру гуманної педагогіки ВАГП. Валентина Петрівна розповіла про те, як гуманна педагогіка ввійшла в її життя, чому вважає гуманну педагогіку філософією сучасної освіти, як важливо основи гуманної педагогіки вводити в повсякденну практику вчителя. Також Валентина Петрівна розповіла про Міжнародний конкурс «Кожна дитина - національне надбання країни і держави», ініційований  Львівським обласним центром гуманної педагогіки і запросила взяти участь у ньому.

Географія Третіх київських Читань (а це гості з багатьох регіонів України), особлива атмосфера довіри, що виникла між учасниками, дали нам ясний приклад того, як легко об`єднує людей висока мета нести людям світло, добро, красу (а це й є одвічні джерела гуманної педагогіки), яку непереборну творчу силу має співзвуччя помислів і сердець. І головне в найважчі часи не розплескати чашу єдності й високо тримати факел культурного будівництва.