Українська (UKR)Російська (RUS)

Дванадцяті Всеукраїнські Педагогічні Читання у Києві

16-17 грудня 2017 року Всеукраїнська культурно-освітня асоціація  Гуманної Педагогіки за сприяння Міністерства освіти і науки України на базі  Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова провела Дванадцяті Всеукраїнські Читання з гуманної педагогіки

«Сім’я – лоно культури людства»


У  Читаннях прийняли участь понад 670 освітян та батьків зі всієї України. Тема Читань стосувалась сім’ї як духовного надбання, вічної людської цінності, та була обрана не випадково. 17 липня 2017 року діячі Міжнародного руху Гуманної Педагогіки в Бушеті (Грузія) прийняли документ «Сім’я. Заповіді Гуманної Педагогіки». Було запропоновано громадській спільноті залучитись до обговорення теми Сім’ї та Родини. Тому на Читаннях обговорювались питання, пов’язані з тим, на яких основах має будуватись сім’я та, у чому полягають принципи її створення, такі як любов, духовна єдність, співтворчість та співдружність, взаємоповага, взаєморозуміння, співчуття, милосердя та безкорисливе служіння.

Читання відкрились з виконання Гімну України та Гімну Вчителя. На початку Читань присутні вшанували хвилиною мовчання пам’ять Людмили Михайлівни Кірдіщевої, директора ВКНЗ-СОР «Лебединське педагогічне училище імені А. С. Макаренка», голови Сумського обласного Центру гуманної педагогіки, Лицаря Гуманної Педагогіки, яка після важкої хвороби пішла з життя 22.08.2017р.


З вітальним словом та доповідями до учасників Читань звернулись:

Амонашвілі Шалва Олександрович, Почесний президент Міжнародного центру гуманної педагогіки академік РАО, доктор психологічних наук, іноземний член НАПН України, Лицар Гуманної Педагогіки;


Крук Станіслав Леонідович, кандидат педагогічних наук, президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки, віце-президент Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки;


Кононенко Юрій Григорович, директор Департаменту дошкільної та середньої освіти Міністерства освіти і науки України;

Вєтров Ігор Георгійович, проректор з навчально-методичної роботи гуманітарних факультетів Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова, професор, кандидат історичних наук, заслужений працівник освіти України;


Бех Володимир Павлович, доктор філософських наук, професор заслужений діяч науки і техніки України, Лицар Гуманної Педагогіки;


Бех Іван Дмитрович, академік, доктор психологічних наук, директор Інституту проблем виховання;


Бак Вікторія Федорівна, кандидат педагогічних наук, учитель біології Бахмутського НВК № 11,віце-президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки.

Дванадцятий рік поспіль Читання з гуманної педагогіки проходять у форматі вільного спілкування та обговорення на Творчих Майстернях, обраних за конкретними напрямками. В цьому році таких Майстерень було сім:

Творча майстерня 1

«Безумовна любов – духовна складова родини»

Керівники: Бак Вікторія Федорівна (м. Бахмут);

Салієнко Ніна Олександрівна, лікар-методист Дніпропетровського Центру здоров’я, член Правління Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки, Лицар Гуманної Педагогіки (м. Дніпро).

Творча майстерня 2

«Чоловік та жінка в сім’ї. Образи щасливого подружжя»

Керівники: Монастирський Денис Анатолійович, експерт Українського інституту майбутнього, кандидат юридичних наук;

Монастирська Жанна Вікторівна, відповідальний секретар правління Всеукраїнського громадського об’єднання  «Всеукраїнська культурно-освітня асоціація Гуманної Педагогіки» (м. Київ).

Творча майстерня 3

«Дитина – це свято, яке поки що з тобою»

Керівники: Таран Вікторія Олексіївна, голова циклової комісії дошкільної педагогіки і психології ВКНЗ СОР «Лебединське педагогічне училище імені А.С.Макаренка», голова методичного об’єднання викладачів дошкільної педагогіки Центрального регіону України;

Баль Альона Вікторівна, практичний психолог ВКНЗ СОР «Лебединське педагогічне училище імені А.С.Макаренка» (м. Лебедин, Сумська область).

Творча майстерня 4

«Дідусі та бабусі – пам’ять роду і зв’язок часів»

Керівники: Крук Станіслав Леонідович (м. Хмельницький);

Хоменко Зінаїда Іванівна, кандидат психологічних наук, член Правління  Всеукраїнської  культурно-освітньої  асоціації Гуманної  Педагогіки, заступник Голови Київського міського центру ВАГП, науковий консультант  школи гуманної педагогіки, Вчитель Гуманної педагогіки (м. Київ);

Бондаренко Наталя Володимирівна, психолог ЗОШ №22 ім. О. Ольжича (м. Хмельницький).

Творча майстерня 5

«Школа та родина. Творення стосунків співдружності, взаємоповаги та взаєморозуміння»

Керівники: Копосов Павло Германович, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник Інституту модернізації змісту освіти (м. Київ);

Матяшук Валентина Петрівна, завідувач кафедри суспільствознавчої освіти Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат історичних наук; член Правління Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки (м.Львів).

Творча майстерня 6

«Шкільні предмети як освітні курси у вихованні родинних цінностей»

Керівники: Безвершук Валентина Никандрівна, вчитель фізики та астрономії Турбівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, вчитель-методист, Відмінник освіти України, Соросівський лауреат, Лицар Гуманної Педагогіки (с.м.т. Турбів, Вінницька обл.);

Таранченко Лариса Іванівна, вчитель фізики вищої категорії, співробітник Бахмутського Центру ГП, Відмінник освіти України, Учитель Гуманної Педагогіки (м. Бахмут, Донецька область).

Творча майстерня 7

«Національна культура - джерело та духовна основа щасливої родини»

Керівники: Омельченко Катерина Василівна, викладач з Петриківського  розпису, керівник гуртка Дніпровського ДНЗ № 192; Омельченко Олена Іванівна, старший вчитель, Відмінник освіти України, вчитель початкових класів Дніпровської школи № 126, Учитель Гуманної Педагогіки (м. Дніпро).

Після роботи Майстерень учасники Читань прийняли участь у Майстер-класі Шалви Олександровича Амонашвілі «Жити на уроках, а не готуватись до життя».

Постійна рубрика Читань «Антологія Гуманної Педагогіки» була представлена двома виступами: «Духовні закони сім'ї в творах Василя Сухомлинського» Зінаїда  Хоменко (м. Київ) та виступом, який присвячено 90-літтю з дня народження Олекси Тихого: «Я свідома частка Всесвіту людей». Педагогічна спадщина Олекси Тихого. Майя Первак, вчитель-методист, вчитель початкових класів Вінницької ЗОШ №35, Вчитель Гуманної Педагогіки (м. Вінниця).

Другий день Читань розпочався розмаїттям Майстер-класів. На них було організовано відкрите спілкування та життя учасників. Відбулося сім Майстер-класів:

1. Розенкова Світлана Валентинівна, учитель російської мови та літератури Запорізької ЗОШ «ОСНОВА», учитель – методист, Відмінник освіти, Лицар Гуманної Педагогіки, керівник Запорізького Обласного Відділення Гуманної Педагогіки (м. Запоріжжя).

Тема: «Cтворімо оази Любові й Культури!»

2. Живчук В'ячеслав Леонідович, Серьогіна Анастасія Юріївна, Сенич Віталій Петрович, співробітники громадської організації  «Інститут Життя» (м. Львів); Кухарчук Олена Зіновіївна, Маленька Ганна Олексіївна, співзасновники-вчителі-батьки «Школи Життя» - школи родинного типу, заснованої на ідеях Гуманної Педагогіки (м. Херсон).

Тема: «Родинні школи. Досвід створення, правові аспекти діяльності»

3. Чоловська Ольга Сильвестрівна, вчитель зарубіжної літератури Борщівської ЗОШ І-ІІІ ст.№2, вчитель-методист, Тернопільська обл., м.Борщів,

Тема: «Cтати найкращою версією самого себе»

4. Нюкало Тетяна Григорівна, учитель біології Зеленодольської ЗОШ№1, учитель-методист; Потип Тетяна Олександрівна, учитель початкових класів Зеленодольської  ЗОШ№1,  старший вчитель; Потіп Юлія, студенка Київського політехнічного інституту імені Ігоря Сікорського (м.Зеленодольськ, Дніпропетровська обл.)

Тема: «Родина – першоджерело та оберіг Ноосфери»

5. Кіріна-Радчук Валентина Миколаївна, методист ВКНЗ СОР «Лебединське педагогічне училище імені А.С.Макаренка», відповідальний секретар Сумського обласного центру Гуманної Педагогіки,  викладач-методист, відмінник освіти України, Лицар Гуманної Педагогіки (м. Лебедин Сумська обл.).

Тема: «Формула мрії дитини»

6. Чикиньова Вікторія Вікторівна, вчитель-методист, вчитель початкових класів КЗО «СЗШ» № 91; Брусенцева Олена Михайлівна, вчитель–методист, вчитель початкових класів КЗО «СЗШ № 91» ДМД, Учитель Гуманної Педагогіки (м.Дніпро).

Тема: «Сім’я – жива лабораторія людських доль»


7. Піньковська Емма Анатоліївна, філософ, письменник, громадський діяч, голова «Товариства жінок міста Фастів», лікар акушер-гінеколог вищої категорії; Черкашина Тетяна Вікторівна, професор кафедри педагогіки та освітнього менеджменту КНЗ «Черкаський ОІПОППЧОР»; Северинчук Людмила Анатоліївна, доктор педагогічних наук, начальник Служби у справах дітей Черкаської райдержадміністрації, (м. Черкаси).

Тема: «Духовні основи сучасної родини»

На читаннях в рубриці Сузір’я педагогічних ідей було запропоновано сім цікавих ідей та підходів у вихованні та викладанні, які кожен учасник презентував за 10 хвилин:

1.Богосвятська Анна-Марія Іванівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри гуманітарної освіти Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, член-кореспондент Ноосферної академії науки та освіти, Лицар Гуманної Педагогіки, м. Львів.

Тема: «Таємний янгол. Практика турботи» (за  поезією І.Малковича «З янголом на плечі»);

2. Добрянська Ольга Сергіївна, вчитель художньої культури та образотворчого мистецтва Вінницької загальноосвітньої школи № 35.

Тема: «Гості Неба на Землі»

3. Підгайна Ірина Володимирівна, вчитель початкових класів Канівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 6 з поглибленим вивченням іноземних мов Канівської міської ради Черкаської області, м. Канів.

Тема«З усього в світі найдорожче – своя сім’я і власний  рід»

4. Коломієць Вікторія Володимирівна, вчитель зарубіжної літератури еколого-природничого ліцею № 116 м. Києва.

Тема«Одухотворення інформації на уроках літератури»

5. Коваленко Наталя Василівна, вчитель початкових класів Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №24 з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів.

Тема«У стінах твоїх, школо, ми - єдина сім’я»

6. Ерметов Ігор Олегович, лікар, психолог, віце-президент ВАГП, Голова Київського міського центру ВАГП, член Координаційної ради МЦГП, Лауреат премії Кабінету Міністрів України, Лицар Гуманної Педагогіки (м. Київ).

Тема«Дитина і батьки в стресових ситуаціях»

7. Кухарчук Олена Зіновіївна, Уліч Юлія Олексіївна, батьки, співзасновники батьківського клубу «Виховання в Любові» (м. Херсон).

Тема: «Всеукраїнський батьківський рух «Виховання в Любові»

Цього року на Читання для виступу в рубриці «Гість Читань» був запрошений Толкачов Олексій Анатолійович, політолог, футуролог, керівник благодійного фонду «Омріяна країна». Він зупинився на своєму баченні майбутнього України як держави, що спроможна збагатити світ гуманістичними традиціями, пов'язаними з вихованням шляхетної людини.

На Читаннях Журі Всеукраїнської Асоціації Гуманної Педагогики  визнало Лицарем Гуманної Педагогіки та нагородило золотим нагрудним знаком «Серце та Лебдь»:

Огійчук Аллу Анатоліївну, вчителя-методиста, Відмінника освіти України, вчителя початкових класів Вишнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області;


Іванчика Віктора Петровича, генерального директора агропромхолдинга «Астарта».

Журі визнало Вчителем Гуманної Педагогіки та нагородило срібним нагрудним знаком «Серце та Лебідь»:


Дубенець Наталію Владиславівну, вчителя початкових класів Золотоніської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Золотоніської міської ради Черкаської області;

Капінус Наталію Вікторівну, вчителя початкових класів І категорії школи №63 м. Дніпро;

Коломієць Вікторію Володимирівну, вчителя зарубіжної літератури еколого-природничого ліцею №116 м. Києва;

Крамну Валентину Вікторівну, заступника директора з виховної роботи, вчителя старших класів школи №96 м.Дніпро;

Таран Вікторію Олексіївну, голову циклової комісії дошкільної педагогіки ВКНЗ СОР «Лебединське педагогічне училище імені А.С.Макаренка».


Закінчились Читання у духовному піднесенні, щирому бажанні вчителів та батьків і надалі стверджувати своїм життям людяність, пробуджувати добро в собі та оточуючих.