Українська (UKR)

П’яті Всеукраїнські Читання з Гуманної Педагогіки «Як любити дітей» 13-14 листопада 2010 року

13-14 листопада 2010 року в Києві у Національному педагогічному університеті ім. М.П. Драгоманова під патронатом Національної комісії України у справах ЮНЕСКО відбулися П’яті Всеукраїнські Читання з Гуманної Педагогіки на тему: «Як любити дітей». Тема вистраждана життєвим педагогічним подвигом українського класика педагогіки Василя Сухомлинського і запропонована академіком Ш. О. Амонашвілі – науковим керівником Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки. 
Організатори Читань: 
– Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова; 
– Хмельницький національний університет; 
– Всеукраїнська культурно-освітня асоціація Гуманної Педагогіки (ВАГП);
– Подільське молодіжне культурне об’єднання «У майбутнє через культуру».
Читання відбулися за підтримки:
– Міністерства освіти і науки України; 
– Головного управління освіти та науки Київської міської державної адміністрації.

Інформаційну підтримку здійснювали:

– Педагогічне видавництво «Плеяди», Журнал «Відкритий урок, технології, досвід» http://osvita.ua/school/news/5423
– Газета «Завуч»;
– Інформаційний випуск «Гуманна Педагогіка»
– Київ-радіо;
– Сайти: 
http://gumanpedagog.org.ua – Всеукраїнська культурно-освітня асоціація Гуманної Педагогіки;
http://roerich.scana.com.ua – Харківський культурний Центр ім.М.К.Реріха;
http://art-roerich.instream.org.ua – Артемівське Реріхівське товариство;
http://art-roerich.instream.org.ua/news.php – Артемівський Центр Гуманної педагогіки імені Ш.О. Амонашвілі;
http://vetall2000.narod.ru – Міжнародний інормаційно-аналітичний центр;
http://www.npu.edu.ua – Національний педагогічний університет ім..М.П. Драгоманова;
http://www.osvita.org.ua – Освітній портал;
http://direktor.at.ua/ – Форум директорів шкіл;
http://www.ped-pressa.kiev.ua/pedpressa/katalog.html/ – Освіта України;
http://www.guon.kiev.ua – Головне управління освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);
http://oipopp.ed-sp.net/index.php – Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників;
http://wdc.org.ua/uk – Світовий центр даних з геоінформатики та сталого розвитку;
http://tutor.in.ua/index.php – Tutor - Освіта столиці;
http://www.kspu.kr.ua – Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка;
http://www.sonzay.rv.ua – Обласна дитяча розвивально-пізнавальна газета «Сонячний зайчик»;
http://www.osvita.com – Єдине освітнє інформаційне вікно України МОН та ІА «Світ освіт»;
http://www.cnml.com.ua – Центр Навчально-Методичної Літератури.

Цього року, як і завжди, Читання зібрали понад 500 представників із багатьох регіонів України, в тому числі 3 академіка, 6 докторів наук, 19 кандидатів наук, 5 професорів, ректори та викладачі вищих навчальних закладів, директори, заступники директорів, завучі та вчителі шкіл, студенти, психологи, лікарі, представники громадських організацій. На Читання приїхали і гості з Росії та Литви.

13 листопада відбулися: урочисте відкриття Читань у супроводі дуету бандуристок «Імпреза» Черній Ольги та Оксани Хижняк, пленарне засідання та перша загальна зустріч, круглі столи та друга загальна зустріч, на якій були підведені підсумки роботи круглих столів.
14 листопада – майстер-класи та завершальна загальна зустріч, на якій були підведені підсумки Читань. Відбулись також загальні збори членів Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки.
З привітаннями та доповідями на пленарному засіданні виступили:

Гузій Наталія Василівна, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогічної творчості Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова;

Крук Станіслав Леонідович, кандидат педагогічних наук, директор Центру інноваційної педагогіки і психології та доцент кафедри практичної психології і педагогіки Хмельницького національного університету, президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки і Подільського культурно-просвітницького Центру ім. М.К. Реріха (м. Хмельницький), член правління Міжнародного центру Гуманної Педагогіки, Лицар Гуманної Педагогіки;
– Ірена Стульпінене, голова Асоціації Гуманної Педагогіки Литви, вчитель фізики гімназії «Ветрунге» м. Клайпеда (Литва), Лицар Гуманної Педагогіки;



                                                                                                                                                     – Клочек Григорій Дмитрович, академік АН ВШ України, доктор філологічних наук, професор, Заслужений діяч науки і техніки України, член Спілки письменників України, ректор Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка (м. Кіровоград);








 

Черноземова Олена Миколаївна, доктор філологічних наук, професор Московського педагогічного державного університету імені Герцена (м. Москва), віце-президент Всеросійського Центру Гуманної Педагогіки, Лицар Гуманної Педагогіки;









 

 

 

 

Лебеденко Анатолій Андрійович, кандидат педагогічних наук, кандидат філософських наук, заступник керівника Об’єднаного Наукового Центру проблем космічного мислення Міжнародного Центру Реріхів (м. Москва);


Ніорадзе Валерія Гівіївна, доктор педагогічних наук, академік РАО, професор Московського міського педагогічного університету (м. Москва), Лицар Гуманної Педагогіки;














                                                                                                                                                             

 – Амонашвілі Шалва Олександрович, доктор психологічних наук, професор Московського міського педагогічного університету (м. Москва), академік Російської Академії освіти та АПСН, іноземний член Національної Академії педагогічних наук України, науковий керівник Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки, керівник Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки, Лицар Гуманної Педагогіки.
Проведено 7 круглих столів:
1) «Ідеї з майбутнього у справжній школі» (голова – Крук С.Л., співголови: Гаряча С.А., Огійчук А.А.) – див. фото;
2) «Урок – простір, де царює любов» (голова – Брусенцова О.М., співголови: Бак В.Ф., Суслова І.В.;
3) «Любов – основа життя Дитини» (голова – Томас В.М., співголови: Салієнко Н.О., Патеріга Н.Г.);
4) «Особистість учителя – серце живого педагогічного процесу» (голова – Надточій Т.Л., співголови: Сіроіжко С.А., Безвершук В.Н.);
5) «Батьківська любов» (голова – Дмитрієва І.В., співголови: Ерметов І.О., Таранченко Л.І.);
6) «Усвідомлення культури – основа любові до дитини» (голова – Кучеровський В.А., співголови: Чередниченко С.О., Гулеватий В.В.);
7) «Керівник освіти» (голова – Філіппова А.Д., співголова – Волошенко О.В.)
Під час роботи Круглих столів було розглянуто широке коло питань, що торкалися особливості сучасних дітей, які вимагають нових підходів і до дітей, і до освітнього процесу в цілому; ролі вчителя в сучасному навчально-виховному процесі, місії вчителя, вчительського служіння і правил учительського життя…
Круглий стіл, присвячений «Ідеям з майбутнього в сучасній школі», підняв дуже гострі питання про необхідність нових програм і підручників, таких які б допомагали вчителю одухотворяти освітній процес, давали б можливість через предмет виховувати моральність і культуру дітей.
На круглих столах: «Урок – простір, де царює любов», «Любов – основа життя дитини», «Особистість вчителя – серце живого педагогічного процесу» вчителі обмінювалися досвідом своєї роботи з практичного розвитку ідей гуманної педагогіки; ділилися досвідом самопізнання і роботи над своїми якостями; з’ясовували, які особистісні якості вчителя заважають йому, а які допомагають у педагогічному процесі. Присутні розповідали про те, як допомагають їм думки класиків педагогіки – Ушинського, Корчака, Сухомлинського, Каптєрєва та ін. – дивитися на дитину як на явище, яке прийшло у світ зі своїми талантами, які вчителю належить відкрити і духовно збагатити. Було відзначено, що сучасні діти мають цілісне сприйняття світу і несвідомо шукають відповіді на свої внутрішні питання. Тому сучасним батькам і вихователям необхідно самим володіти цілісним світоглядом, інакше діти будуть шукати інше середовище для взаєморозуміння. Вчителі обговорювали ідеї, які народжувалися прямо під час обговорення, – про створення в класі простору культури, доброзичливості та взаєморозуміння. 
На круглому столі, присвяченому темі «Батьківської любові», відбулася відверта розмова про сімейне виховання, про сердечну теплоту батьківської домівки і про те, що діалог з дітьми може відбутися тільки на основі добра і теплоти. Для того, щоб відбулася духовна спільність дорослого і дитини, треба навчитися приймати дитину такою, якою вона є, не порівнювати її з іншими дітьми. Дитині треба допомагати в пізнанні навколишнього світу, допомагати з набуттям досвіду спілкування, терпляче спрямовувати до самовдосконалення в навчанні, в особистісних якостях, у творчій праці.
Керівники освіти на своєму круглому столі «Керівник освіти» ділилися наболілими проблемами і вчилися один в одного непростій науці олюднення взаємостосунків між адміністратором і підлеглими.

                                                                                                                                                                                             На другий спільній зустрічі після підведення підсумків роботи круглих столів перед учасниками Читань виступив учень 10 класу Феодосійської середньої школи № 1 (м. Феодосія, Автономна Республіка Крим, Україна), переможець Всеукраїнського конкурсу «Диво-дитина» (2009), стипендіат московського Благодійного Фонду імені Олени Іванівни Реріх, призер міських і республіканських предметних олімпіад Лев Бондарєв (див. фото). У своєму виступі Л. Бондарєв висловив свою точку зору, як можна поліпшити освітній процес у середній школі.







 

МАЙСТЕР-КЛАС – педагогічний досвід практичного втілення ідей Гуманної Педагогіки
Свій практичний досвід із упровадження ідей гуманної педагогіки на уроках у школі, на заняттях у дитячих садках, у роботі з батьками педагоги передавали також на майстер-класах. Дев’ять обласних осередків Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки (ВАГП) та Асоціація Гуманної Педагогіки Литви представили 14 майстер-класів із різних дисциплін: фізики, біології, хімії, літератури, розвитку мовлення (3 клас), показали, як вони працюють з батьками. 
Учасники Читань також мали можливість познайомитися із літературною творчістю двох талановитих підлітків: книгою Л. Бондарєва «Сочинялки» і «Роздумами» Дж. Кіммерфельда. Ці твори наочно показують рівень мислення їх авторів і підтверджують думку про те, що діти XXI століття володіють цілісним мисленням, а дорослі вперто продовжують підносити їм світ, подрібнений на шматочки. І в цій розбіжності криється розгадка проблеми виховання сучасних школярів.

Вінницький обласний центр ВАГП 

1. Безвершук Валентина Никандрівна, вчитель фізики Турбівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, (м. Турбів, Вінницька обл.), Відмінник освіти України, Лицар Гуманної Педагогіки, голова Вінницького обласного центру ВАГП.
Тема: Любов’ю запалюємо іскри світла.

Дніпропетровський обласний центр ВАГП 

2. Брусенцова Олена Михайлівна, вчитель початкових класів школи № 91 м. Дніпропетровська.
Тема: «Все в житті є любов», урок для 2-го класу.

 3. Хомич Світлана Олександрівна, вчитель початкових класів середньої школи № 78 м. Дніпропетровська.
Тема: «Краса – супутниця любові» урок для 3-го класу.

 4. Саліенко Ніна Олександрівна, лікар-методист Дніпропетровського Центру здоров’я, голова Дніпропетровського обласного центру та член Правління ВАГП, Лицар Гуманної Педагогіки; 
Тема: Творчість дітей – сила, яка допомагає нам відкрити в собі дар Любові (презентація книг Дж. Кіммерфельда «Роздуми» та Лева Бондарева «Сочинялки»).

Донецьке обласне відділення ВАГП 

5. Сіроіжко Світлана Андріївна, вчитель російської мови і літератури Донецького ліцею «Колеж», вчитель вищої категорії, Відмінник освіти України, автор і викладач курсу для 11 класів «Основи християнської моралі», член Донецького обласного відділення ВАГП;
Тема: Педагогіка Януша Корчака: уроки вищої любові. 

6. Філіппова Анжеліка Дмитрівна, директор ЗОШ I-II ступенів № 22 м. Тореза Донецької обл., вчитель біології та хімії, член Донецького обласного відділення ВАГП;
Тема: Як любити дитину. 

7. Бак Вікторія Федорівна, вчитель біології НВК № 11 ім. Артема м. Артемівська, лауреат Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-1997», Відмінник освіти України, Лицар Гуманної Педагогіки, голова Артемівського Центру Гуманної педагогіки, віце-президент ВАГП.
Тема: Уроки Серця. 

Запорізьке обласне відділення ВАГП 

8. Розенкова Світлана Валентинівна, вчитель російської мови і літератури, заступник директора Запорізького НВК «Основа», заступник голови Запорізького відділення ВАГП, Відмінник освіти України.
Тема: Таємниця Життя. Гора, яка покохала пташку. 

Кіровоградський обласний центр ВАГП

9. Гузь Ольга Олександрівна, вчитель світової літератури та російської мови спеціалізованого навчального закладу І-ІІІ ступенів № 26 м. Кіровограда, «Відмінник освіти України», лауреат Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2004» .
Тема: Виховання духовних цінностей дитини через поезію Йосипа Бродського.

Одеський обласний центр ВАГП 

10. Кучеровський Валерій Андрійович, редактор Інформаційного випуску «Гуманна Педагогіка»; президент Культурно-педагогічного Центру «Бєлий Город», голова Одеського обласного центру та член Правління ВАГП, член Національної Спілки журналістів України.
Тема: «На любов своє серце настрою, а інакше навіщо на землі цій вічній живу» (п’ятий урок з циклу «Ми всі з зоряної глибини»).

Севастопольський міський центр ВАГП 

11. Суслова Ірина Віталіївна, вихователь вищої категорії дитячого дошкільного закладу № 131 м. Севастополя, аспірантка Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України.
Тема: Такі всі різні діти на нашій прекрасній планеті.

Черкаський обласний центр ВАГП

12. Гаряча Світлана Анатоліївна, канд. пед. наук, зав. лабораторією ДПО Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, голова Черкаського обласного центру і віце-президент ВАГП, Відмінник освіти України.
Тема: Вчимося любити і розуміти дитину.

13. Волошенко Олена Валентинівна, канд. пед. наук, доцент, завідувач кафедри педагогіки і психології Черкаського обласного інституту післядипломної освіти.
Тема: Любов – емоційне поле сім’ї. 

Чернівецький обласний центр ВАГП 

14. Домітращук Людмила Петрівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Кіцманського ЗНЗ I-III ст., вчитель-методист. 
Тема: Виховання благородства в Людині, батьківські збори.

Асоціація Гуманної Педагогіки Литви 

15. Ірена Стульпінене, вчитель фізики гімназії «Ветрунге» м. Клайпеда (Литва), голова Асоціації Гуманної Педагогіки Литви, Лицар Гуманної Педагогіки
Тема: Фізика, яка стверджує гармонію розуму і серця (вирощування цілісного світогляду).

П’яті Всеукраїнські Педагогічні Читання завершено. Їх організатори намагалися допомогти учасникам Читань, як говорив Кант, вчитися не думкам, а мисленню, Читання були спрямовані на вчителя, на піднесення образу його мислення. Ці Читання відбулися як колективні роздуми навколо теми, які стають сходинкою зростання.
Святковим підбиттям підсумків педагогічних читань став виступ дитячого театру школи мистецтв № 6 з Донецька, який ще раз показав необхідність входження Гуманної Педагогіки в кожен дім, в кожну сім’ю, в кожну школу.
Підводячи підсумки педагогічних читань, Шалва Олександрович Амонашвілі сказав про те, що Гуманна Педагогіка в Україні приваблює все більше прихильників її практичного здійснення. Він відзначив зростання якості проведення майстер-класів і круглих столів, що є яскравим свідченням розкриття творчого потенціалу вчителів – учасників педагогічних читань.





На фото – учасники П’ятих Всеукраїнських Читань з Гуманної Педагогіки «Як любити дітей» в актовому залі Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова





 

Цієї осені Читання з Гуманної Педагогіки та авторські семінари Ш.О. Амонашвілі завдяки зусиллям обласних підрозділів Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманої Педагогіки відбулися в різних містах України: Хмельницькому, Дніпропетровську, Донецьку, Бєлгород-Дністровському, Іллічівську, Артемівську, Черкасах, Чернівцях, Києві.
Міжнародний Центр Гуманної Педагогіки за десятиліття свого існування розширив свої географічні кордони далеко за межі Росії, охопивши Україну, Литву, Латвію, Естонію, Киргизстан, Казахстан, Дагестан, Хакасію. Створено понад 200 лабораторій Гуманної Педагогіки, більше 19000 учителів пройшли курси підвищення кваліфікації та отримали сертифікати. Створено: Всеросійський Центр Гуманної Педагогіки, Всеукраїнську культурно-освітню асоціацію Гуманної Педагогіки, Литовську, Латвійську та Естонську асоціації Гуманної Педагогіки, Хакаський та Дагестанський республіканські центри Гуманної Педагогіки. Вони об’єднують десятки тисяч учителів, вихователів, працівників освіти, батьків, громадських діячів. У Міжнародному Центрі Гуманної Педагогіки існує карта, на якій палають вогники тих міст і селищ, де діють лабораторії, центри та об’єднання Гуманної Педагогіки, що показує розмах Міжнародного руху Гуманної Педагогіки.