Українська (UKR)

Друга зустріч Київських Студій гуманної педагогіки

fl57 червня 2013 року в Фінансовому ліцеї відбулась друга зустріч учасників Київських Студій гуманної педагогіки. Більше ніж сорок однодумців зібралися, щоб продовжити знайомство та обмін досвідом на шляху пізнання неосяжного світу гуманної педагогіки. Зустріч було присвячено емоційному стану вчителя та стилям його спілкування з учнями.

 

 Перед присутніми виступив Ерметов Ігор Олегович, віце-президент Всеукраїнської Асоціації гуманної педагогіки, голова Київського городського Центру гуманної педагогіки, психолог, лікар-стоматолог. Він зазначив, що всі зміни в сфері педагогіки – це результат постійної роботи над собою, що саме гуманна педагогіка має потужний вплив на стиль спілкування між людьми. В якості приклада Ігор Олегович розповів, як знайомство з Ш. О. Амонашвілі, його родиною, принципами гуманної педагогіки допомагають йому в вихованні трьох доньок, у взаємодії з маленькими пацієнтами, у сімейному та громадському житті, професійному та особистісному зростанні.

 

 Хоменко Зінаїда Іванівна, кандидат психологічних наук, методист-психолог Подільського РУО, практичний психолог Фінансового ліцею м.Києва звернула особливу увагу присутніх, що слово і спілкування є інструментами вчительської праці. Спілкування як наукова категорія має три функції – комунікативну (передача інформації), інтерактивну (вплив співрозмовників один на одного), і перцептивну, або духовну (розкриває внутрішній світ людини). Спілкування не містить функції навчання. Отож вчитель може навчити лише того учня з яким він встановив контакт, для якого він, учитель, є значимою, цікавою особистістю.

fl1

Вагомою характеристикою спілкування є стиль. Вчитель з певним (переважаючим) стилем спілкування – ліберальним, авторитарним чи демократичним здійснює і певний вплив на учнів, на їх емоційне самопочуття. Відповідно учні своїм емоційним самопочуттям впливають на самопочуття вчителя. Це замкнене коло може розірвати лише вчитель, як людина з більшим досвідом, знаннями і розумінням даного питання. Звичайно, що сьогоднішній вчитель-професіонал повинен володіти майстерністю усіх трьох стилів і в залежності від конкретної ситуації їх використовувати.

 fl3

Щоб спілкування вчителя з учнем мало позитивний вплив на емоційне самопочуття учнів вчитель повинен добре знати психологічні, фізіологічні особливості дітей як вікові, так і індивідуальні. Учасники студій об’єдналися в групи і створили портрети учня молодшого шкільного віку, підліткового віку і раннього юнацького віку в різних аспектах: ставлення до себе, дорослого, учителя, однолітків, школи, мотивації навчання, світогляду, вікових психологічних та фізіологічних особливостей тощо. Потреба сьогоднішніх дітей : «Щоб нас навчати, нас потрібно знати» (фраза із учнівських анкет).

fl4

На психологічному практикумі учасники студій мали можливість діагностувати власний рівень емоційного вигорання за методикою В.В.Бойка і ознайомитися з результати експериментального дослідження (Інститут психології ім. Г.С.Костюка НАПН України) впливу ліберального, авторитарного і демократичного стилів спілкування вчителя на емоційне самопочуття школярів трьох вікових категорій - молодшого шкільного віку, підліткового віку і раннього юнацького.

fl2

У зворотньому зв`язку учасники Студій зауважили, що дійсно, емоційний стан - це Голос Душі вчителя, тому настільки важливі для педагога реальні знання з практичної психології, вміння діагностувати психологічний стан свій та учня (бо емоційні проблеми зароджуються на підсвідомому рівні), вчасно допомогти, скеровуючи на пошук та відновлення внутрішньої гармонії.

Зустріч завершилась невимушеним спілкуванням і прекрасним відчуттям єдності. Наступну зустріч заплановано в серпні.