Українська (UKR)

Підсумки роботи Київських Студій гуманної педагогіки

astudЗа сприяння   Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Київської міської державної адміністрації Київські Студії гуманної педагогіки продовжили свою роботу 14 грудня 2013 р. у Будинку учителя за адресою: вул. Володимирська, 57.

Тема зустрічі - «Духовне зростання вчителя»

Лейтмотив:«Гуманна педагогіка не є вже проторованим шляхом, яким нам залишається гідно пройти. Кожному доведеться самому відкрити свою стежинку, але кожному при цьому доведеться також спрямувати свою творчу енергію на розв’язання проблем, на яких гуманна педагогіка ставить свої акценти». (Маніфест гуманної педагогіки)

Розпочав роботу грудневих Студій Ігор Ерметов – лікар, психолог, член Координаційної ради МЦГП, віце-президент ВАГП, голова Київського міського центру ВАГП, Лауреат премії Кабінету Міністрів України, Лицар Гуманної Педагогіки. Ігор Ерметов на прикладі навчання в школі Шалви Амонашвілі показав наскільки особа вчителя є вагомою в житті учня.

Організувала роботу присутніх модератор Студій Зінаїда Хоменко, кандидат психологічних наук, заступник голови Київського міського центру ВАГП, науковий консультант і практичний психолог Фінансового ліцею   м. Києва.

 Під час роботи Студій учасники працювали над пошуком відповідей на питання:

1. Чому саме до вчителя звертаємося з пропозицією духовного зростання;

2. У чому полягає зміст поняття «духовність»

В ході пошуку відповідей на перше питання учасниками приводилися такі аргументи:

- учитель, мати, батько є значимими дорослими для дитини, яких дитина наслідує;

- лише духовно багатий вчитель може духовно облагородити дитину;

- без учителя немає школи.

astud1 Учасники Студій створили колективний портрет духовного вчителя. Кожен із присутніх мав можливість відзначити наскільки характеристики духовно багатого вчителя віддзеркалюються у його власному образі «Я учитель».

Розкрити поняття «духовність» учасникам виявилося складніше. Дуже часто поняття «духовність» асоціюється з поняттям «релігійність». Такий підхід не розкриває суті поняття і навіть перешкоджає розкриттю його справжнього сенсу. Український   тлумачний словник дає таке визначення поняття: «Духовність – це пізнання людиною самої себе та вміння жити для інших». Саме такого двоєдиного підходу запропоновано було дотримувалися учасникам Студій.

Модератор запропонувала п’ять аспектів зростання духовності та прокоментувала практичні шляхи їх реалізації:

1. Розширення світогляду;

2. Розвиток власного внутрішнього світу;

3. Напрацювання адекватного способу реагування на події.

4. Цілеспрямованість особистості;

5. Самовдосконалення.

Практична частина Студій полягала в самостійному опрацюванні фрагментів статей В.О. Сухомлинського «Роль особи вчителя у духовному житті колективу та особистості» та В.А. Сорокіна «Таємнича енергія любові». Кожен із учасників після самостійного опрацювання матеріалу мав можливість двічі бути в ролі вчителя та двічі в ролі учня. Такий підхід дозволив учасникам познайомитися та попрацювати в динамічних парах.

astud2 На завершення роботи Студії учасники поділилися своїми враженнями, думками, почуттями. Було відзначено важливість грудневої теми Студій, продуктивну роботу учасників, майстерність модератора З.І.Хоменко в організації, побудові та проведенні зустрічі. Відмічалося, що сучасне життя має мало духовних ознак, превалюють меркантильні інтереси, багато грубощів, низький морально-етичний рівень. Причому активно цьому сприяють телебачення, кіно, відео-, аудіо-, друкована продукція, ЗМІ за відсутності державної політики та контролю в цих питаннях. Підкреслювалась необхідність вчителю самому дотримуватися тих цінностей, яким він навчає учнів : відповідальністі, цілеспрямованості, чесності, доброзичливості, взаєморозумінню, спілкуванню, вдячності та інш. Набути цих якостей та передати учням учителю допоможе постійна робота над собою, самовдосконалення. Учитель має бути взірцем довіри та поваги для учня, тоді учитель веде, тоді учень спрямовується до ідеалу.

Закінчилася зустріч піснями у виконанні Олександра Тарасова, практичного психолога, члена Ради Київського обласного центру Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації гуманної педагогіки. Його виступ став ліричною окрасою роботи Студій.