Українська (UKR)Російська (RUS)

Цимбал О.С. Тема. "Твоя рука ніколи і нікому Ні кривди, ні біди не принесе…"

Артемівська загальноосвітня школа I-III ступенів №7

Артемівської міської ради Донецької області

 

  Тема. "Твоя рука ніколи і нікому ні кривди, ні біди не принесе…"

м. Артемівськ 2014

  Підготувала:

вчитель початкових класів

Цимбал О.С.

 Мета: Формувати навички виразного читання віршованого і прозового тексту, розуміння авторського задуму; вчити розуміти содіяне, проектувати інші можливі інші шляхи; спонукати дітей до добрих вчинків, турботи про інших; розкрити красу і чарівність природи; прививати любов до природи, бережливе ставлення до неї; розвивати зв'язне мовлення, словесно виражати думку; знайомити з новою художньою літературою, виховувати майбутніх читачів бібліотеки. 

 



Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогоднішній урок мені хочеться почати такими словами: Я зірвала квітку і вона зів'яла. Я піймала метелика, і він помер у мене на долоні. І тоді я зрозуміла, що доторкнутись до краси можна тільки серцем. 
Як ви думаєте, про що ми сьогодні будемо говорити на уроці? (Про добрі вчинки, про бережливе ставлення до природи...)- 
Прочитайте рядки з вірша, які стосуються теми нашого уроку.- 
З якого вірша ці рядки? (Л.Павличко "Птиця")- 
Хто з вас пам'ятає цей вірш? (Учень читає)- 
До чого закликає нас автор? (Відповіді учнів)- 
Діти, природа, як поранений птах ,кричить, прохає допомогти їй. Ви повинні знати про те, як можна зберегти її і завжди про це пам’ятати.- 
Послухайте звернення Л.Павличко.- 
До вас, мої рідні, звертаюся я - найменший у нашій сім'ї: 
Стоїть на узліссі ялинка моя - не зрубайте її! 
На озері плаває пташка моя - не убийте її! 
Яскріє на небі зірка моя - не згасіть її! 
Дехто вважає: "Може, нічого й не трапиться, якщо я зламаю лиш одну гілочку, зірву одну квітку, роздушу метелика, нап'юся березового соку".- 
А ви згідні з таким міркуванням?- 
Так! Природі буде гірше! Бо кожна зламана гілочка, кожна зірвана квітка, кожний зловлений метелик, розорений мурашник - це маленька рана, яку ви завдали природі.- 
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Тож помандруємо сьогодні сторінками нашого усного журналу. 
1. Природа - наш дім.
У природі все тісно пов'язане між собою. І людина яка є частиною природи, відіграє неабияку роль в оточуючому середовищі.- 
а) Робота над змістом оповідання В.Сухомлинського "Камінь". 
самостійне читання оповідання- 
словникова робота (в парах)- 
Де ж поділось джерело? Чому?- 
читання з передачею естафети- 
вибіркове читання- 
Зачитайте рядки, як гинула природа.- 
Який висновок зробив кожен із вас, ознайомившись з текстом? Чи можна було зробити так, щоб джерело не забилось?- 
б) Перевірко домашнього завдання (1 група) 
До якого вірша А.Бортенка можна поставити цей знак заборони? ("Зламана гілка")- 
Прочитайте його.- 
Ви добре справились з цим завданням.- 
Від доброти в світі все розцвітає. Кажуть, що скільки криниць на землі, стільки й зірок на небозводі. І якщо вам доводилось бачити, як падала зірка, знайте, десь замутилось джерело.-

 

2. Сторінка відпочинку (Фізкультхвилинка).

Гра "Посади рослину". (Гравці стають колом, ведучий у центрі з м'ячем. Ведучий кидає м'яч будь-кому з гравців і називає рослину. Той, кому кинуто м'яч, ловить його і називає місце, де можна посадити названу рослину, і кидає м'яч ведучому. Н-д.: пролісок - ліс) 
В народі кажуть, що кожна людина у своєму житті має посадити дерево. Де б ви не були, ви повинні завжди пам'ятати, що не можна топтати траву, ламати дерева, зривати квіти.-

3. Тварини - часточка природи
Всі ми повинні дбайливо ставитись до тварин, допомагати й охороняти їх і нагадувати про це дорослим. 
а) Робота над змістом оповідання К.Марукаса "Чому плакала пташка!" 
читати оповідання вголос (два кращих учні)- 
словникова робота- 
- випурхнула 
- неподалік 
- тріпочучи 
Чому діти забрали пташенят?- 
Як відреагували звірі?- 
читання "ланцюжком"- 
Чому плакала пташка?- 
Як би вчинили ви?- 
Які висновки можна зробити?- 
Люди живуть серед чарівної природи, милуються нею. І тому утворю¬ють чарівні легенди, чарівні пісні, вірші, казки.- 
Хотілося б почути, які власні твори чи казки, а може вірші склали ви на сьогоднішній урок, в яких розповідається про любов та бережливе ставлення до природи. 
б) Читання власних творів... 
Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо - від неї. То відплати їй своєю добротою, увагою, чесним поводженням, і вона буде щедрішою. 
в) Перевірка домашнього завдання (ІІ група) 
Прочитавши оповідання "Злочин" М.Стельмаха, скажіть, яким злочин зробив дядько Сергій? (Застрелив кізочку, яка мала маленьких діток)- 
Спробуйте переказати це оповідання від імені дівчинки Люби.- 
Яка ж головна думка цих творів?- 
Рідкісні види тварин занесені до Червоної книги. Вони охороня¬ються законом і їх забороняється знищувати. 
І чи буде збережена природа залежить від усіх нас! 
І Гра "Поверни мене додому" (Поселити звірів та птахів в умови, що відповідають їхньому способу життя)

4. "Людина у цьому світі лише добро повинна творити"
Хоча люди піклуються про природу, все одно завдають їй великої шкоди. 
Якої шкоди, як ви гадаєте? (Фабрики, заводи забруднюють повітря, воду)- 
У казці "Беркут" ви дізнались про сумну пригоду, яка сталася із птахом. 
Чому беркут обрав для поселення річкову долину? (Там були зайці, лисиці, птахи, досить їжі...)- 
Яким побачив беркут степ і ліс, коли прилетів будувати гніздо?- 
Яка ж основна причина таких сумних змін? (Відсутність води)^- 
Давайте поміркуємо, - в якій послідовності відбувалась подія в степу? (Засипали джерело і не стало води - пересох грунт - посохла трава..,)- 
Як ви думаєте, що робили люди в степу? (Щось шукали. Може корисні копалини).- 
Що вони повинні були зробити перед тим, як мали покинути степ- 
(Перевірити, - чи не завдали природі збитків) 
Полиставши сторінки нашого журналу, який висновок можна зробити? Ви напевно помітили, що всі вони пронизані однією ниткою, девізом якої є слова: 
Он повзе мурашка, ось хлюпоче річка 
Не ламай ромашку, не топчи травичку 
В зелені діброва, в кишенях калина 
Глянь, яка чудова наша Україна!

5. Сторінка кмітливим.
Запам'ятайте; якщо ви щось взяли від землі - віддайте їй. Посади дерево, вичисти джерельце, підгодуйте птахів. Тільки тоді природа залишиться неповторною красою. 
а) Продовж речення. 
Якби я був рибою, я б хотів... 
Якби я був твариною, я б хотів бути...тому, що... 
Якби я був рослиною, я б хотів бути... тому, що... 
Якби я був птахом, я б хотів бути... тому, що... 
б) Доповни і запиши до своєї скарбнички 
Світ не без...(добрих людей) 
Не плюй в криницю, знадобиться...(води напиться) 
Хто чисте сумління має, той (спокійно спати лягає) 
Хто не чинить лихого, тому (не страшно нічого) Добре тому, (хто в своєму домі) 

IV. Підсумок уроку

Ось і закінчується наш урок.- 
Чи сподобались вам ці оповідання?- 
Чому вони вас навчили?- 

V. Домашнє завдання.

Підготуватись до інсценізації творів В.О.Сухомлинського на вибір, дізнатись щось цікаве з його життя. 
Наш урок завершено.