(Рекомендації щодо проведення уроку на основі гуманної педагогіки*)
Шості Всеукраїнські Читання з гуманної педагогіки
(12-13 листопада 2011р.)
Бак Вікторія Федорівна, вчитель біології НВК № 11 м.Артемівська Донецької обл., вчитель-методист, «Відмінник освіти України», віце-президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки, Лицар гуманної педагогіки.
Будь-який урок будується за певними законами. Він являє собою модель життя, відрізок простору, в якому проживається багато подій в стислому вигляді для того, щоб з усього розмаїття світу осягнути лише малу його частину. Шкільні уроки - це різні варіації на головні теми життя: «Що таке світ навколо мене і хто такий я в цьому світі», і завжди він несе відбиток думок, почуттів вчителя і його світогляду. Духовний світ вчителя може наповнити урок багатовимірним барвистим життям або перетворити його в плоский і тужливий відрізок часу.
Урок, побудований на основі гуманно-особистісного підходу, має ряд особливостей, що відрізняють його від звичайного уроку. Ці особливості пов'язані зі світоглядом вчителя, з його духовним гуманізмом.
Перш за все, необхідно зрозуміти, що гуманний урок - це не одноразова акція, а результат серйозної і глибокої роботи вчителя над самовихованням почуттів, думок і вчинків. Робота над уроком повинна проходити задовго до його початку і виявлятися в багатьох звичайних уроках у вигляді постійної співпраці вчителя і учнів над особистісними людськими якостями. Тому головною умовою проведення гуманного уроку є вирощування духовної спільності між учителем і учнями в ході щоденної навчальної діяльності.
В ході гуманного уроку в дітях вирощуються людських якості: чуйність, доброзичливість, правдивість, співпереживання, чуйність, співчуття, чистота. Вони або є або їх немає. Ці людські якості не підлягають статистичній обробці, тестуванню, технологізації і тому їх не можна зробити об'єктом аналізу, рейтингової оцінки або змагань.